דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / על מה לבקש כשכואב?

על מה לבקש כשכואב?

Laitman_2011-07-10_6163_w.jpg

שאלה: עלינו לתרגם את הרצונות הרגילים של בני האדם בעולם שלנו לפנייה הנכונה אל הבורא. כיצד עושים זאת?

תשובתי: לפי צעקתו של התינוק האם מבינה מה כואב לו, למרות שהוא בעצמו אינו מודע לכך. כך גם עלינו להפוך את הרצונות של האנשים, מפני שאחרת הם לא יתאימו לאור. האדם צועק בגלל הצרות שלו בחייו הגשמיים, אך על הצעקה הזאת האור לא יענה, משום שהוא בעצמו ברא אותן.

נאמר: "בוא אל פרעה, כי הכבדתי את לבו". הבורא הוא שמסדר לנו את הצרות, ואני לא יכול לבקש ממנו להיפטר מהן, אלא לברר לשם מה הוא שלח אותן? עלי לפנות אליו עם בקשה אחרת, להתעלות מעל הצרות, להעדיף להרגיש אותן כדי להכיר אותו. כך אני מתעלה בהשפעה מעל הקבלה.

אך איני מסוגל! אני שקוע עם הראש בתוך האגו, אני סובל, אני רוצה אם לא ליהנות, אז לפחות לא להרגיש את הכאב! וכאן צריך לבקש: "תן לי את הכוח לעזור לעצמי להישאר מעל הכאב". אני זקוק דווקא להבנה הזאת, אני רוצה להישאר מעל הכאב: שהגוף יסבול, ואני יכול להיות במדרגה מעליו, והסבל יעזור לי לא לחזור לתוך הרצון האגואיסטי הזה. אם הסבל ייעלם, אני שוב אחזור לפרעה, ואם הוא מביא לי כאב, אני אתרחק ממנו.

ובכן, הייסורים נחוצים כדי שאני אברח מפרעה, מהאגו שלי. אך לאן לברוח? ואז אני מבקש מהבורא שיגאל אותי: "תאפשר לי לברוח ממנו, להתעלות מעל פרעה". למרות שזהו רק חלק קטן מהיצר הרע הכללי, אך זאת העבודה שלי, ועלי לעשות אותה באופן מודע. עלי לפעול לא כמו חיה שסובלת אלא כאדם, להעלות במודע את האדם שבי מעל דרגת החי. כאן חייבים לעשות הפרדה מוחלטת, לתחום גבול מדויק, חתך אמיתי:

  • הבהמה סובלת – שתסבול! הרי זהו פרעה, זהו כל האגו שלי, עם כל הכאב והחושך שהופך להיות סמיך עד למצב של "חושך מצרים".
  • ואני נמצא מעל הייסורים ורוצה להשפיע.

אז מהיכן לוקחים לשם כך את הכוח? הרי מספיקה לי דקירה קטנה כדי שאתחיל לפחד מהכאב. ככל שאני מתקדם ברוחניות, אני נעשה רגיש יותר, וכבר איני מסוגל לסבול את מה שהצלחתי להתגבר עליו פעם. כבר איני מסוגל לסבול שום דבר, אפילו פיזית.

על זה אנחנו עובדים. העבודה שלנו נעשית מתוך מודעות, אנחנו רוצים מתוך מודעות להתעלות מעל הרצון שלנו שבינתיים סובל יותר ויותר. במקום שבו קודם היה אור, הוא מגלה חושך מצרים, על אף שבאמת שום דבר לא השתנה, חוץ מההערכה שלנו על המתרחש. כך פרעה ה"טוב" נעשה "רע", ויום שמש בהיר הופך לחושך מוחלט ובלתי נסבל.

ובמצב הזה, שנראה לי יותר ויותר חשוך, על רקע הכאב המתגבר, עלי להתעלות, לקבל את הייסורים כעזרה. כתוב: "פרעה קירב את בני ישראל לאבינו שבשמים", אך זאת בתנאי שהם באמת משתוקקים למעלה ורוצים להיות מעל האגו. אז הם מבינים שהצרות עוזרות להם להתעלות מעל הסבל, להתרחק מהאהבה העצמית. משום שהאדם אינו מסוגל להתקרב למה שמביא לו סבל, הוא מתרחק מזה בצורה אינסטינקטיבית.

מסתבר כי פרעה עוזר לי, דוחה אותי, והבורא מסייע לי על ידי הכבדת הלב של פרעה. עלי מצידי בכל פעם לבקש מהבורא: "תן לי את הכוח להישאר למעלה, כדי שהשפעה תהיה חשובה יותר עבורי מהקבלה".

אחרת, אני סתם צועק מכאב, כמו אדם שאינו מכוון כלפי מעלה ובוכה מהצרות. את זה אנחנו רואים היום בתנאים של המשבר. אין לאנשים לאן לפנות, הם חסרי אונים ולכן אינם רוצים לדעת שום דבר: "תן לנו כדור הרגעה, אלכוהול, סמים, לא משנה, העיקר להתנתק מכאב".

ואילו אנחנו מבקשים מהבורא להישאר מעל הכאב, ולכן הכאב לא משתק אלא בונה אותנו. וכל עבודתנו היא בבקשה: "תן לי את האפשרות להשפיע וליהנות ממנה". לא להשפיע על מנת לקבל, אלא דווקא ליהנות מהשפעה. אז אני אוכל להתקדם מעל הדעת, להשפיע על מנת להשפיע, ולקבל מילוי לא בתוך האגו, אלא מתוך הרגשת השייכות הגדולה. למרות שאני סובל בתוך הרצונות האגואיסטים, אני נהנה בגלל שאני שייך לו. אלה כבר כלים שונים. בהתאם לכך, בעולם שלנו האנשים נהנים לשרת את מי שגדול בעיניהם.

כך עלינו להתכוונן וכל היתר יבואו אחרינו. מפני שבאמת מאחורי "החזות" של הציוויליזציה והאנושות מסתתר רצון לקבל גדול, שעלינו להביא לתיקון. אחרת הוא סתם יסבול.

מתוך שיעור בנושא "תפקיד ישראל כלפי העולם" 09.04.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לזכות לשמוח להשפיע
הצרות של פרעה
לעשות כל רגע לגדול מקודמו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest