דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / על ייסורים גדולים וקטנים

על ייסורים גדולים וקטנים

מתן תורה, כלומר שיטת התיקון, זה לא אירוע חד פעמי, אלא תהליך קבוע – כל מי שמרגיש צורך בתיקון, מקבל את שיטת התיקון. נאמר: "בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין". הקריטריון הוא פשוט: אם אדם רוצה לתקן את עצמו ובאמת מגלה שהרצון שלו הוא רע, שזהו היצר הרע, אז נולדת בו צעקה פנימית שמכוונת לתיקון, מכוונת לצורך להיפטר מהרע.

אנחנו תמיד באופן טבעי נוטים להיפטר מהרע שבנו. כל העניין כאן הוא בכך, האם האדם באמת מרגיש את זה? האם הוא מוכן לסבול את ההרגשה הרעה, למרות אין ספור האפשרויות לנטרל את ההרגשה הזאת ולהימנע מהדרישה לתיקון? ויכול להיות להיפך, להמתיק את המצב, "להתחמק" ממנו: "בסופו של דבר, כל זה לא כל כך נורא. אני לא יותר גרוע מהאחרים. ובכלל, מה זה אכפת לי?..". יש הרבה "מסלולי הסחה" שעוזרים לברוח מהרגשת הרע. כי זה מאוד לא נעים וכרוך בכאב נפשי גדול לגלות עד כמה אני רע.

ולכן האדם זקוק לתומכים, לעזרה גדולה, שתספק לו תמיכה בטוחה. על ידי זה הוא מגיע להכרת הרע האמיתית, הוא יצעק מחוסר ברירה, ויחד עם זה, הוא לא בורח מהדרך. ואז הוא באמת זקוק לתורה.

איך אפשר להגיע למצב כזה, כאשר למעשה אנחנו "כבולים באזיקים" ולא יכולים לברוח מהייסורים, והם עד כדי כך חזקים, שמלמעלה אנחנו מקבלים את המאור המחזיר למוטב? אפשר לממש את זה על ידי ייסורים גדולים מאוד, בדרך של התפתחות שנקראת "בעיתו". הייסורים האלה מגיעים ממדרגה גשמית ומחייבים אותנו לעבודה רוחנית. הפער בין שתי המדרגות האלה הוא כל כך גדול, שמצריך ייסורים פי כמה וכמה יותר חזקים מאשר בדרך של "אחישנה", שמאפשרת להגיע להכרה בהכרחיות התורה בעבודה הרוחנית.

כי בעבודה הרוחנית, אנחנו מלכתחילה משתמשים במאור המחזיר למוטב ומלכתחילה בוחנים את עצמנו מהמדרגה הרוחנית. אנחנו מגיעים להכרת ההכרחיות התיקון, לא מפני שרע לנו בחיים האלה, אלא מפני שבעצמנו משתוקקים אליו. ואז הייסורים מקבלים צורה אחרת, רוחנית ולא גשמית. לכן בהתאם לזה, האיכות שלהם הרבה יותר גבוהה, הכאב שלהם הרבה יותר עמוק, והעוצמה היא כזאת, שהאדם מסוגל לסבול אותה.

ובזה הייחודיות של חכמת הקבלה. שסך הכול היא מסבירה לנו איך לעבור את הדרך במהירות רבה, בהרגשת ייסורים קטנים לפי עוצמתם הכמותית, אך גדולים באיכותם. בזה אנחנו יכולים לקצר את הדרך, אנחנו יכולים לחלק את הייסורים עם החברים ולהעביר אותם במנות קטנות. ישנם יתרונות רבים ב"דרך תורה", בהשוואה ל"דרך ייסורים". היא מאפשרת לנו לעלות לדרגה איכותית אחרת של התקדמות.

היום, כאשר כל העולם שוקע בצרות של "דרך ייסורים", אנחנו רוצים להראות לאנשים ולעצמנו, כיצד צריך להתקדם ב"דרך התורה". אנחנו בראש, כבעלי השיטה, והם אחרינו, עד שנגיע כולנו למטרה היפה.

מתוך שיעור על המאמר "מתן תורה", 28.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
על ייסורים גדולים וקטנים
לאנושות יש על מי להישען…
דרך האור במקום דרך הייסורים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest