דף הבית / אהבה / זוגיות / על הרס המשפחה

על הרס המשפחה

לכל אורך ההיסטוריה, הרצון האגואיסטי שלנו הלך וגדל. כל עוד הגבר והאישה, שני האגואיסטים הללו, נזקקו זה לזה על מנת לספק את עצמם, הם שמרו על המשפחה. אך לאחר מכן, כשהרצון גדל למימדים גדולים, התחלנו לזלזל זה בזה. כבר אין לנו כוח לחיות חיים משותפים, וכבר איננו רואים בהם נחיצות.

בזמננו, כל אחד מסוגל לדאוג לעצמו, למצוא תחליף לבעל, לאישה, לילדים, לדאגה למשפחה. הגבר צריך רק שיכינו לו אוכל, שיכבסו לו וינקו לו את הבית. האדם פיתח אמצעים שמאפשרים לכל אחד להסתדר בעצמו. למשל, פעם הקרובים טפלו בחולה, ואילו עכשיו יש את קופות החולים ובתי החולים. פועלות בחברה מערכות שבזכותן האדם עם הרצון המפותח כבר אינו מרגיש יותר צורך במשפחה.

יחד עם זאת, הפגם טמון דווקא בגבר, בחלק הגברי. אנחנו רואים שהגברים המודרניים נשארים ילדים, הם אינם רוצים להתחתן ולהעמיס על עצמם את עול המשפחה. טוב להם גם כך, ולכן הם ממשיכים לשחק את המשחקים שלהם. העולם מטפח את חשיבות המקצוע והבילויים, האנשים נהנים מתענוגים למיניהם, ולגבר יש מספיק אפשרויות לבלות עם האישה ללא התחייבויות משפחתיות.

נשים מצידן, בדור הזה, השתוו במעמדן לגברים, ואינן זקוקות להם כדי להתפרנס. הן מסתדרות אפילו טוב יותר מהגברים. הן תופסות בהדרגה יותר תפקידים ומשכורות, אפילו היכן שקודם לא הייתה להן דריסת רגל. בנוסף, הגענו בהתפתחותנו לשלב שבו האישה כבר אינה זקוקה יותר לגבר. כדי לגדל ילד, יש לה מספיק אפשרויות לעשות זאת לבד. בצורה כזאת, כל היסוד שעליו התבססנו לאורך ההיסטוריה, נהרס מול עינינו. זהו אחד הסימנים לסיום התהליך שהתפרס על פני אלפי שנות התפתחות. היום האגו שלנו מיצה את עצמו. נכנסנו לעידן חדש, שדורש להשתמש באגו אחרת.

אם עד עכשיו האגו הניע אותי, הכריח אותי לחפש תענוגים חדשים, להשתלט על גבולות חדשים, להשיג הצלחות חדשות – הרי שהיום כבר אין לי רצון מיוחד לרוץ קדימה בחיפוש אחר שלל ורווח.

האמצעים הישנים אינם ממלאים יותר את האדם, ולא מפני שאין בהם תענוג, אלא פשוט מפני שהאגו שלנו גדל עוד יותר. אנחנו רואים זאת לפי התופעות הגלובליות כמו ייאוש, דיכאון, סמים, התאבדויות. ויחד עם זאת, כולנו חווים עכשיו שלב מיוחד בהתפתחותנו. אנחנו צריכים לערוך חשבון נפש על מה שקורה לנו, להבין את עצמנו, להבין היכן אנחנו ולאן אנחנו הולכים. ודאי שהטבע מניע אותנו כמו קודם, אך האם בכל זאת אנחנו יכולים לדעת איכשהו מה קורה? במיוחד במה שקשור ליחסי הגבר והאישה, הרי זהו יסוד הקיום שלנו. השאלות הללו נשאלות, אך אין עליהן עדיין תשובות. ברור שחכמת הקבלה נותנת תשובות, אך מי שומע אותן?

מתוך שיעור בנושא "האישה", 06.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אישה מחפשת משמעות
ההתפרקות השיטתית של המשפחה
שוויון אמיתי ולא מזויף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest