דף הבית / אהבה / על אהבה

על אהבה

 laitman-sviter_100_wp.gif

מה שמאפיין אהבה הוא נתינה. לאהוב פירושו לתת, ליהנות מזה שאני גורם לשני הנאה. כיצד ייתכן שאגרום לו הנאה? על ידי מה? על ידי היחס שלי אליו. באיזה תנאי יוכל הוא ליהנות ממני? רק אם הוא אוהב אותי. – במקרה כזה, כאשר אתייחס אליו באהבה, הוא ייהנה מכך. אך אם אינו אוהב אותי, את יחסי הטוב הוא יקבל כשנאה, וזה יגרום לו דחייה גדולה עוד יותר ממני.

הבורא מתייחס אלינו מלכתחילה באהבה, לכן רק אליו ורק כלפיו אנו מסוגלים להביע את אהבתנו (למלא אותו, לעשות לו טוב) – מפני שהוא מלכתחילה אוהב אותנו.דבר כזה בלתי אפשרי בין בני אדם. רק אם נגלה את הבורא בקשר בינינו, אם נרצה להיות מקושרים יחד, בכדי שתתעורר בנו אהבה אליו, רק במקרה כזה יוכל להתרקם קשר בינינו, וגם אהבה. כי זה יוזן מאהבתו. היינו, שלושה כוחות צריכים להיפגש כאן: אני, האחר והבורא – אחרת אין בסיס לאהבה. חייב להיות מישהו שמלכתחילה מזין את האחרים באהבה! לכן, בלי השתתפות הבורא בקשר בינינו, לא נגיע לאהבה.

אהבה אינה יכולה להיות חד צדדית. לאהוב פירושו לגרום לו הנאה על ידי היחס שלך אליו, וזה אפשרי רק אם הוא מלכתחילה אוהב אותך, ונהנה מיחסך אליו. כלומר, אהבה יכולה להיות רק בין אדם לבורא מפני שהבורא מלכתחילה אוהב את האדם.
ומה לגבי אהבה בין בני אדם? אהבה שכזו אפשרית רק אם ביניהם מצוי הבורא. אהבה ל"אהוּב", לחיות, לאנשים, לילדים – איננה באמת אהבה, מפני שאינני ממלא את אהבתו אלי (כי היא לא קיימת) אלא רק את רצונו לדבר מה. אהבה יכולה להיות רק אם הבורא נמצא בתוכנו, כמקור האהבה.

עכשיו נוכל להבין מהו תנאי "הערבות" שעליו מדברים המקובלים.
הערבות יוצרת בכל אחד תחושת ביטחון בזה שאהבת הבורא תתגלה, ומשמשת כערובה לכך שנצליח לקיים אהבה הדדית, אשר תאחד את כולנו. דווקא כשאדם אינו זקוק לשום דבר מלבד זה, אפשר למלאות אותו באהבה ולאפשר לו להביע את אהבתו בדומה לבורא. דווקא כשכל אחד יקבל הרגשת עצמאות וביטחון לעתיד (ערבות), תהיה לו אפשרות לפתח אהבה לזולת, להביע אהבה לאחר.

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/iRSKP

14 comments

  1. לרב ד"ר לייטמן שלום.

    בכל נתינה יש משהו מהקבלה, וההרגשה של סיפוק שאפילו גדולה יותר מאשר אתה מקבל. אלא אם כן אתה יודע שבשעה שאתה מקבל אתה גורם עונג לצד השני בזה יצרתה עוד נקודות זכות לאותו אדם וגם זכות לעם ישראל ולעולם כולו וכמובן אף לאותו אדם המקבל.

  2. ויקטור פרדסיה

    אילנה את מוסיפה באופן ברור עוד נקודת זכות לעמנו , עוד חלק היתעורר בוודאות דרכך , ואת מחזקת באופן תגובתך את הכלי העולמי, כול הכבוד

  3. ד"ר רב לייטמן
    ברצוני לבקש רשות לתרגם חומר שלכם לרומנית. לצערי אני לא כל כך יכולה לצאת מהבית, ואולי זו יכולה להיות דרכי להפיץ את הקבלה.
    עם תשובתכם חיובית, בקשה לתת לי הנחיות איזה חומר לתרגם ואיפו לשלוח.

    בתודה
    זהבה מבני ברק

  4. http://www.kabbalah.info/hebkab/contact_us/kesher.php

    כאן ניתן ליצור קשר עם בני ברוך

  5. מההסטוריה הפרטית שלי אני מבינה שכאשר הרעפתי אהבה יחס של הקשבה לאחר לאנשים קרובים שהאגו שלהם עצום והם רואים דרך העיניים הצרות רק את הצרכים הבהמיים שלהם אז באמת כמו שאתה דרך המקובלים אומר :את יחסי הטוב יקבלו כשנאה כי אין להם אהבה לאחר ולי ברור שהערבות האהבה תתקיים רק כשהבורא יהיה ביננו .

  6. מיכאל לייטמן

    אני מאוד שמח לראות שאת מבינה את החשיבות הרבה שבהפצת הקבלה לעולם!
    פני אל בני ברוך בלינק הזה והם ייצרו איתך קשר:
    להשתתפות בהפצת הקבלה-
    http://www.kab.co.il/epaper_heb/content/view/epage/2643

  7. אסתר המלכה

    אנחנו עדיין לא יודעים מהי באמת אהבה….היא מתראה לנו בכל מדרגה באופן שונה ומיוחד, וכמו תמיד, בטקסטים קבליים יש עומק שהוא אינסופי:)

  8. לפי מה שהבנתי מתחילת המאמר כדי שתתקים אהבה (גשמית) חייב להתקיים התנאי: משולש של היא הוא והבורא, אחרת "אם אינו אוהב אותי, את יחסי הטוב הוא יקבל כשנאה, וזה יגרום לו דחייה גדולה עוד יותר ממני.." . השאלה שלי האם עלי להפסיק לאהוב אנשים ?? איך בודקים את התנאי לפני שנכנסים למעורבות רגשית ונפגעים??

  9. שלום לכם!
    "אהבה" זה המושג שברגע שאני מהרהר ומנסה להבין מהותו, אזי קיימת בי התחושה, שהמושג חמקמק ולא ניתן לפרשנות או הבנה שיכלית.
    האדם, שהאגו הוא טיבעו המולד והבסיסי, זה המוביל אותו לכל מעשיו, ואם את מעשיו הוא עושה מתוך בחירה חופשית כלומר ללא תוחושת כפיה,
    אני מניח שהאדם זה חש שעשה את מעשיו מתוך אהבה לאותו עיניין.
    לדעתי את מצב שאדם יוכל להרגיש אהבה ללא הכנסת אגו לתוכה.
    המושג אהבה שלא תלויה בדבר, זו סיסמא שיש לשאוף אליה אך אין אחד שיכול לעמוד בה.
    קיים פער אדיר בין העיקרון של אהבה למצבים רציונליים אגואיסטיים תועלתניים, לבין אהבה הקיימת בין האדם לבורא שהוא לא ישות חומרית הנקלטת בחמשת החושים, שאין הוכחות גשמיות לתוצאות הקשר הזה.
    כאן למעשה לדעתי הקונפליקט התחושתי של האדם שמצד אחד הרצון לאהבה נובע מהאספקט האגואיסטי
    ולא פעם הוא אף זוכה בה ביחסיו מול הבריות, אך לעיתים הוא מתאכזב ממנה, בעוד שביחס לבורא אין סימני שאלה כי נדמה שאהבת הבורא זאת חוויה מוחלטת אין סופית ללא זמן ומרחב.
    אשרי האדם שידע לצמצם את יצריו ולהעצים את אהבתו לבורא.
    אשמח אם הרב יכול להסביר מה זאת אהבה באופן שכל אדם יוכל לממשה, הלכה למעשה, כי מי אני שאדע מתי מעשיי הם על בסיס אהבה לבורא או על בסיס אינטרס.
    בברכה.
    אבי ג.

  10. איש אור יקר *~*~*
    המאמר הזה מעציב ומזעזע אותי מאוד. למה כל המגבלות האלה באהבה ???? למה מישהו צריך לאהוב אותי כדי שאוהב אותו ? זה נשמע כמו ביזניס קר ומחושב.
    אהבה חייבת להיות ללא תנאים אז איך זה שכבודו כותב על תנאים ?
    שולחת אהבה שאינה תלויה בדבר (:
    מאי

  11. איש אור יקר *~*~*
    אני לא מצליחה להתחבר למה שכבודו אמר במאמר זה על כך שלא יכולה להיות אהבה חד צדדית.
    זה אגו ותלות שכבודו מתאר ולא החופש הקרוי אהבה בעיני. אהבה זו נתינהחסרת גבולות. מה איכפת לי אם אוהבים אותי בחזרה או לא ?
    לדוגמא – אני אוהבת את החתולים שלי למרות שהם אינטרסנטים קטנים ומשתמשים בי. אבל אני נהנית מזה שהם נהנים ממני. כל מה שאני רוצה זה לענג אותם. לא איכפת לי שום תגובה מהם. האושר שלי הוא בכך שהם מאושרים.
    יותר מזה – אם אני אוהבת מישהו ומעניקה לו כל מה שאני יכולה, והוא לא יודע שזאת אני ולא יכול לאהוב בחזרה, אני עדיין אוהבת ורוצה אך ורק לגרום לאושרו.
    אני ממש לא מבינה את המגבלות האלה……
    אני חושבת שגם בגמה"ת היות שעדיין נשארים כלי דה קבלה -רצון להנות – אפילו גדולי המקובלים בגלל היותם כלי, אינם מסוגלים לתפוס אהבה חסרת תנאים………ממתץינה להתייחסותו של האיש עם האורות (:
    מאי

  12. שלום איש אור וחברים (:
    זה מזעזע אותי שאחרי הכל האהבה היא עניין כ"כ תלותי. לעניות דעתי אהבה היא חופש מוחלט של נתינה זורמת ולא "חשבונות" של "אני יכולה לאהוב רק את מי שאוהב אותי". איך יכול להיות שהבורא יהיה כ"כ מוגבל. עובדה …..הוא אוהב אותנו גם כשאיננו אוהבים אותו ואפילו כשאיננו רוצים לדעת שהוא קיים……….הוא ממשיך לאהוב כל הזמן !!!! הוא האהבה עצמה ! איך הבורא יכול להיות כזה תלותי ?
    מאי

  13. לרב לייטמן היקר,

    מזה כחודשיים אני לומד לבד בשקיקה את החומר הקדוש שאתם מפיצים ראשית אודה לכם מקרב לבי.
    אני פונה בעקבות משבר בזוגיות שחל אצלי בעקבות משחקי כוחות מעיקים שלי של אשתי, היא מתנגדת ללימוד ולא מוצאת עניין בשינוי לקראת רוחניות מצדה.
    כשבועייים ניסיתי רק להשפיע מבלי לקבל לעצמי כלפי הסביבה וכלפי אשתי בפרט, אולם היא רק דורשת עוד ועוד מתוך רצונות אגואיסטים ואני לא רואה בזה שיפור למרות שאני רגיש מאד בעניין ולא כופה עצמי.
    השאלה מה כדאי לעשות \ איך כדאי לנהוג עימה ע"מ להשיג את תמיכתה ועזרתה לצמיחה רוחנית שלי ובכך משותפת?

  14. תודה מראש על תשובתך
    עידן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest