דף הבית / כלכלה / כסף / עיוור מוביל עיוור

עיוור מוביל עיוור

laitman_2008-11-14_7045.jpg

דעתו של פרופסור סלבוי ז'יז'ק (S. Zhizhek): במצב הכלכלי המורכב ביותר של היום, לרוב האוכלוסייה אין כישורים מתאימים לקבלת החלטות. היא רק מחכה לשימור ההטבות שלה בשלמות מבלי להכיר בתוצאות ההרסניות הנובעות מכך אם דרישותיה יענו.

האכזבה הגוברת מהדמוקרטיה נובעת מתוך העובדה, שלאחר כל שינוי מהפכני הדרך לשגשוג חדש היא דרך של סבל ומגבלות. במערב אירופה המעבר ממדינת רווחה שצמחה לאחר מלחמת העולם השנייה, לכלכלה גלובלית חדשה גרם להתקפים כואבים: החיים נהיו פחות בטוחים, ושרותי הרווחה כבר אינם מובטחים.

הפיתוי לדחות רפורמות קשות אך הכרחיות על מנת לזכות בבחירות הבאות, הוא גדול. מנגנון המפתח כאן הוא התסכול מהתוצאות הכלכליות של הסדר הדמוקרטי החדש בקרב האוכלוסייה של המדינות הפוסט קומוניסטיות. בתחילה, החברה מזהה את הדמוקרטיה עם השפע בחברה הצרכנית, אבל עכשיו, כאשר השפע הוא יחסי, היא מאשימה את הדמוקרטיה בכל מה שקורה.

החדשנות של ימינו היא בכך שבתנאי המשבר המתמשך, חוסר האמון בדמוקרטיה מוצא את הקרקע גם במדינות המפותחות במערב. אם לפני עשור הם הביטו על האחרים מלמעלה, עכשיו הם דואגים לגורלם.

המשבר מוכיח באופן מוחלט, שלא רק הציבור אלא גם המומחים אינם מבינים מה הם עושים. במערב אירופה יש לנו בכל פעם הוכחות לכך שבקרב האליטה השולטת מורגש חוסר יכולת הולך וגובר להתמודד עם סוגיות שוטפות: היא כבר לא באמת מבינה כיצד לנהל. אירופה הורסת את יוון על ידי המשבר – היא מפעילה עליה לחץ כדי שתחזיר את החוב, ובאותה עת הורסת את כלכלתה בכך, שדורשת ממנה צעדי צנע שלעולם לא יאפשרו ליוון לשלם את החוב.

המפגינים במחאה העממית באירופה מבינים שאין להם פתרון למשבר, אבל הם מרגישים שגם בעלי השלטון אינם יודעים כיצד לפעול. בעולם של היום עיוור מוביל עיוור.

התייחסותי: התהליך מתגבר. הוא צריך לפרוץ במדינות המובילות כדי לאלץ את השלטונות להכיר בחוסר יכולתם להבין ולשלוט במה שקורה. במקביל, יותר אנשים מכירים בצורך לשנות את הגישה כלפי עצמם וכלפי העולם, מרגישים צורך לשנות לא את העולם, השלטון, המערכת – אלא בתחילה לשנות את האדם. כלומר על ידי קורס קצר (כחודשיים שלושה) של החינוך האינטגרלי חייבים להעלות את המודעות של האוכלוסייה לרמה שהטבע מחייב אותנו לעלות. לאחר מכן, ניתן לכולם יחד לבצע רפורמות הדרגתיות בכל הדרגות והמערכות של החברה.

ידיעות קודמות בנושא:
הגדרה עצמית בימי כולרה
הדמוקרטיה כתופעה זמנית
כישלון הדמוקרטיה… באירופה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest