דף הבית / המשבר ופתרונו / עושר הורס את החברה

עושר הורס את החברה

ניסוי: אנשים עשירים הם יותר חסרי מוסריות מאשר העניים. פסיכולוגים בחרו באופן אקראי 100 זוגות של סטודנטים להשתתפות בניסוי שמבוסס על המשחק "מונופול".

התברר, ששחקן "עשיר" החל להראות את כל הסממנים של שליטה, הפך ליותר גס וחסר נימוס כלפי ה"עני". מה גם, שכל התכונות האופייניות של ההתנהגות הספיקו להתפתח בסך הכול תוך 15 דקות של משחק. שחקנים "עשירים" מייחסים את הצלחתם לפעולות המוצלחות שלהם ולתכונות האישיות, בכך ש"שוכחים" על עמדתם העדיפה מלכתחילה.

ככל שהאדם הופך להיות עשיר יותר, כך הוא מגלה פחות חמלה ואמפטיה כלפי האחרים ויותר מתמקד באינטרסים והזכויות שלו, אנשים יותר אמידים נוטים יותר לרמות.

ניסוי נוסף הוקדש לחקירת ההתנהגות על הכביש של נהגים בעלי מכוניות זולות, בינוניות, יקרות ויקרות מאוד. ככל שהמכונית יקרה יותר, כך אחוז העברות גבוה יותר.

חברי החברה היותר אמידים ועשירים, מפגינים התנהגות אנטי חברתית בכל הכיוונים, הם נוטים לא להתחשב באינטרסים של אנשים אחרים, מוכנים לרמות ולהטעות את כולם בזמן משא ומתן, אינם סבורים שזה מביש להונות את הקונים ומקבלי השירות, וכמו כן מגלים נכונות לקחת שוחד ולהפר את החוק.

הבעיות של חברה שיש בה פערים גדולים בין העשירים והעניים, אינן נובעות מזה שאנשים מצאו את עצמם בתחתית, אלא מזה שבחברה כזאת המצב הולך ונעשה יותר רע בכל הפרמטרים שלה עבוּר כל שכבות החברה. ככל שהפער בין העשירים והעניים הולך וגדל, כך נוצרות יותר בעיות עם החינוך והבריאות, גדל מספר האסירים והנרקומנים, גדל מספר האמהות הקטינות, יש יותר אלימות ומרמה.

תגובתי: באיזה אופן אפשר לחזור לדרך הנכונה? – רק בדרך של חינוך מחדש שיביא להשוואה מרצון חופשי של רמת העושר. במקרה ההפוך, לפנינו מלחמת אזרחים.

ידיעות קודמות בנושא:
לעשירים לא אכפת מאף אחד, כך הוכח על ידי מדענים
בדאבוס העשירים מתכננים להיות יותר עשירים
משבר: העשירים בוטחים יותר בכסף מאשר בקרובים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest