דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / עושים סדר: פסח בראי הקבלה

עושים סדר: פסח בראי הקבלה

היום העמוס ביותר בנמל התעופה בן גוריון במהלך החודש הוא זה שלפני ערב ליל הסדר. נראה כי אצל רובנו משמעות החג התמסמסה וקיבלה מעין גרסת ווטסאפ מקוצרת: "רצו להשמיד אותנו, אז ניצחנו אותם וקדימה לאוכל!". הרב לייטמן חושף בפנינו את הרובד הקבלי של סיפור יציאת מצרים. אם נכיר את המשמעות הנסתרת של החג, נגלה מדוע הוא כל כך אקטואלי דווקא בימים האלה

מה אתם יודעים על מצרים – מדינה שחתמנו איתה על הסכם שלום? ממלכה עתיקה שבה חיו אבותינו בימי קדם? או שמא מדבר שבו נמצאים חופי סיני הקסומים?

על פי חכמת הקבלה, "מצרים" הוא שם קוד לטבע האגואיסטי שלנו. אם נתבונן מהצד על החיים שלנו, נגלה שהמנגנון המניע אותנו הוא הרצון שלנו להשיג הנאה ותענוג מצד אחד, והבריחה מהסבל מצד שני. אנחנו טסים לחו"ל, אוכלים במסעדה טובה, עושים שופינג בקניון, מחליפים בני זוג, מקום עבודה או רכב, רק כי זה גורם לנו יותר הנאה וממלא אותנו בתחושה של סיפוק. הטבע שלנו, האגו, דוחף אותנו לרדוף אחר עוד ועוד הנאות מאחר שאנחנו רק רוצים למלא את עצמו.

כדי להגשים את החלומות והשאיפות שלנו, ולהשיג את ההנאה הפרטית שלה אנו מייחלים, אנחנו נתקלים באנשים שלהם אינטרסים אחרים. אלה עומדים בדרכנו, ולכן פעמים רבות נוצרות התנגשויות בלתי נמנעות. הן קורות במשפחה, במקום העבודה, בין פוליטיקאים ומקבלי החלטות וגם בזירה הבינלאומית. בסופו של דבר, המרדף אחר מילוי הטבע האגואיסטי שלנו גורם לנו לסבל. כמו בתחילתו של סיפור ההגדה המקראי, שבו מתבהר עד כמה אנו עבדים לפרעה מלך מצרים, כך היום מתבהר עד כמה אנו עבדים לאגו שממרר את חיינו.

איך יוצאים ממצרים?…

להמשך קריאת הכתבה ב – YNET

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest