דף הבית / אהבה / עבור מה להעריך את העליון?

עבור מה להעריך את העליון?

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מהו חטא גדול או קטן בעבודה": "גדלות הנתינה תלויה למי שאנו נותנים. אם האדם משפיע למלך קטן, הרי היא עבודה קטנה. אם האדם משפיע למלך גדול, אז המעשה של הנתינה הוא מעשה גדול. והיא הנאה גדולה, משום שמשפיע למלך גדול".

שאלה: בניסיון לדמיין שאני מבצע איזו פעולת השפעה למלך גדול, אני מרגיש שאני מרמה את עצמי. מה לעשות?

תשובתי: הכול נכון. קודם כל החשיבות תלויה רק בך. הבורא קיים, ואתה, או שמגלה אותו, או שלא מגלה אותו. זה תלוי בך. האם יש לך "מכשיר גילוי" כדי לזהות אותו? – זאת כל הבעיה.

ובכלל, מה זה חשיבות הבורא? – הרב"ש נתן כדוגמה את מילותיו של הרמב"ם, שבתחילת הדרך האדם נמצא בתהליך שנקרא "לא לשמה". במילים אחרות, המלך חשוב עבורי אם בכך שאני מתקרב אליו, אני ארכוש יותר. כפי שנהוג בעולם שלנו, אני שוקל את חשיבותו בהתאם לתענוג שאני יכול לקבל ממנו.

אז מה מחייב אותי לעבור לערכים אחרים? – המאור המחזיר למוטב. אם באמצעות הקבוצה אני משתדל לחשוב על שינוי שצריך להתרחש בתוכי, אם אני מצפה לאור כמו תרנגול שמצפה לבוקר, ואינני פוחד ממנו כמו עטלף, אם אני רוצה שהוא יבוא וישנה אותי, אז מגיעים השינויים ואני מתחיל להעריך את העליון מפני שהוא המשפיע והנותן, ולא מפני שאני יכול לקבל את מה שהוא ייתן לי.

עכשיו אני מעריך אותו מפני שהוא המשפיע, אני מעריך את ההשפעה, לא את ההשפעה עליי, אלא את תכונת ההשפעה עצמה. אני רוצה להידמות לה. סקאלת הערכים הזאת משנה אותי מאוד. העליון הופך עבורי באמת לעליון, עליון לפי החשיבות שלי למלך, שגדלותו היא בכך שהוא מהווה את המשפיע לפי תכונותיו. אז אני מסתכל על העליון לא בגלל שאני מקבל ממנו, אלא בגלל שאני יכול להידמות לו. אני רוצה, שהא ייתן לי את התכונה שלו, כדי שייתן לי להיות דומה לו, קרוב אליו. כי הרי הקרבה נמדדת דווקא לפי השתוות התכונות, ולא לפי כמה שאני יכול לקבל ממנו.

ההבדל בין הגשמיות לרוחניות הוא כיצד אנחנו מתייחסים לעליון, האם אנחנו דורשים שהוא ישנה אותנו? יחד עם זאת, העליון נמצא במנוחה מוחלטת והכול כאן תלוי בנו: אם נרצה להשתנות באורו, אז נשתנה. נרצה להשתוות עימו לפי התכונות, אז נשתווה עד לדבקות השלמה, עד לאהבה.

לפי שיעור על מאמרו של הרב"ש, 27.12.2010

 

One comment

  1. אופיר נהרי

    תודה..

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest