דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / ספקות הם מקום להתקדמות

ספקות הם מקום להתקדמות

הערה: אם תופסים את התורה בצורה שטחית, אז נדמה שמדובר רק על רציחות, ייסורים ומאבק של טוב ורע, ואני שומע שאתה כל הזמן מצדיק את כל המורדים: מרים עם אהרן, קורח עם ישראל.

תשובתי: התכונות האלה כל הזמן עולות בתוכנו. בדרך לתיקון מתרחש גילוי של כל מיני תכונות אגואיסטיות שלנו, במידה יותר גדולה או יותר קטנה. אולם בכל זאת הן נמצאות בתחרות ביניהן כדי לעורר הידמות והשתוות גדולה יותר לבורא, המשכת רצונות גדולה יותר, הגדלת האינטנסיביות של העלייה. כי העלייה מתרחשת גם לפי התכונה של הרצון האגואיסטי, "קו שמאל", וגם לפי התכונה של הרצון האלטרואיסטי, "קו ימין". לכן צריך לברר באיזה אופן לעלות ב"קו האמצעי", כך שמושכים באופן מרבי את שני הקווים בקשר ביניהם.

היכן נמצא הקשר הנכון הזה ביניהם? יש כאן הרבה מאוד דקויות. אנחנו לומדים על זה באופן חלקי בספר "עץ החיים" של האר"י, וחלקית בספר "תלמוד עשר הספירות" של בעל הסולם. אבל באופן כללי, זוהי מערכת רב-שכבתית מורכבת מאוד, ולכן יש שם מקום לספקות תמידיים. הם מופיעים בנו בכוונה, מפני שדווקא בזמן של ספקות מופיע בנו הצורך להתעלות עוד יותר מעל תכונת הקבלה לתכונת ההשפעה. כל ספק מאפשר לאדם לפתור אותו בעזרת העלייה מעליו. לכן, כל הדמויות שבתורה נמצאות בסתירות ובבירורים, כיוון שרק באופן כזה אפשר לעלות עד לדרגת הבורא. כל מערכת העלייה מורכבת מספקות: אני לא יודע כיצד לנהוג, מה לעשות. אני שואל את הרצונות האגואיסטיים שלי, את השכל שלי, את ההרגשות שלי, את כל הניסיון שלי, שוקל הכול "בעד" ו"נגד". הכול כביכול משוחק על במת התיאטרון. בסופו של דבר מתרחשת יציאה בעלייה למעלה מעצמי. וזוהי ההתקדמות.

לכן אנחנו צריכים להתאחד בכך שעוצמים עיניים, רק כך אפשר לשרוד ולהתקדם קדימה. ודאי, זה לא מורגש מיד, מפני שכשקמים בתוכי כאלה רצונות, כמו קורח ועדתו, אז אני נמצא בפיצול פנימי גדול מאוד. נדמה לי שאני צודק. ולכן, רק התכונה הקטנטנה שנשארת בי, ושאותה אני מגלה ברגע הקריטי ויכול להשתמש בה, מעלה אותי גבוה יותר.

הערה: מעניין שדווקא הצדיקים הגדולים מבצעים "חטאים", אך במובן הטוב של המילה. לדוגמה, מנהיגים של שניים-עשר השבטים נכנסים לארץ ישראל ורואים שם ענקים…

תשובתי: רק תכונות גבוהות נותנות לנו כאלה מצבים מורכבים. ואחר כך האדמה בולעת אותם, או שרוגמים אותם באבנים, או שורפים, לא חשוב מה ואיך. מדובר רק על תיקון האגו. כי קיימות ארבע דרגות של עביות האגו, ובהתאם לזה ארבע שיטות של "המתתו".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 20.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest