דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / סיפורים קצרים. פוליתיאיזם או הנהגה יחידה

סיפורים קצרים. פוליתיאיזם או הנהגה יחידה

אברהם, כהן דת בבבל העתיקה ואחד מחסידי וממשיכי דרכו של נח, היה הראשון שהבין, שכל מה שמתרחש עם העָם מתרחש במכוון.

קשה לבדוק שמהכוח העליון הטוב של ההנהגה יכולות לנבוע תוצאות שליליות המסוגלות להרוס חברה אידיאלית.

אם בין בני אדם שחיים באחווה וידידות פתאום מתגלים חוסר הבנה, התנגדות, ריחוק זה מזה ואפילו שנאה, אז נשאלת השאלה, האם באמת הכוח שמנהל את העולם הוא טוב ומטיב.

בדרך כלל השאלות הללו מופיעות אצל מקובלים ואינן מדאיגות את האנשים הפשוטים.

הפירוד שהתלקח בבבל העתיקה גרם אצל כוהני הדת והחכמים מחשבות על קיומם של שני אלים: טוב ורע, שביניהם נוצרת התנגדות שמשתקפת בחיי העולם שלנו. "ככל הנראה, הכוח הרע גובר על הכוח הטוב. ויכול להיות, שהם אפילו לא שניים, אלא מגוון רחב של כל מיני אלים".

בסופו של דבר, האנשים החלו להאמין בריבוי אלים (פוליתיאיזם), בכך ששללו את הנהגת הכוח האחד בעולם. בעיניו של אברהם זאת הייתה עבודת אלילים. הוא לחלוטין לא הסכים עם זה, מפני שגילה שבעולם קיים רק כוח הנהגה אחד ולא כוחות רבים כפי שחשבו הבבלים, בכך שצפו כיצד הטוב והרע בכל ההתגלויות שלהם חודרים לעולמנו, סותרים זה את זה ומשמידים הכול.

אברהם טען שהכול נובע מכוח אחד, אבל לאנושות, כמו על דוכן ניסיוני, מראים את חוסר האיזון של המערכת כולה כדי להתחיל לחקור ולהבין אותה. אנחנו צריכים להבין, להרגיש, לקרב אותה אלינו או להתקרב אליה בעצמנו. חייבים להתחבר עם התכונות הטובות והרעות שלה שמתגלות בנו, ולכן העולם נראה לנו כזה נורא.

קיים רק מנהל אחד של הבריאה שפועל בעזרת שני כוחות מנוגדים – טוב ורע. ואנחנו צריכים לקחת תחת שליטה את שני הכוחות ולחברם בכזאת צורה, כדי שייצא כוח אחד טוב שגובר על הכוח הרע ושהכוח הרע יכפיל את הכוח הטוב.

באופן כזה, התגלות קבועה של הכוח הרע באדם מחייבת את הכוח הטוב לגדול עד לדרגה שנקראת "בורא". דווקא את זה גילה אברהם והחל להסביר ולהפיץ את היחס שלו לטבע, למשימתו של האדם, למטרת חייו.

אבל מעטים הסכימו איתו, בסך הכול כמה אלפים מתושבי בבל העתיקה. הוא הבדיל אותם מכל השאר שהיו להם כוונות ונטיות משלהם והחל ללמוד איתם. כך כל אחת מהקבוצות הלכה בדרך שלה.

מתוך התוכנית "סיפורים קצרים", חלק 1, 15.10.2014

ידיעות קודמות בנושא:
סיפורים קצרים. הטלטלה המתוכננת של הבבלים
סיפורים קצרים. מנח ועד בבל העתיקה
סיפורים קצרים. מאדם עד נח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest