דף הבית / כלכלה / כסף / סין – בין כסף לאלימות

סין – בין כסף לאלימות

מאמר (מתוך העיתון Der Spiegel): "סין, שנחשבה במשך שנים רבות למנוע הכלכלה העולמית, נתקלת בעצמה בקשיי הסתגלות. מפעלים רבים, שייצאו את תפוקתם, עצרו מלכת. העובדים יוצאים להפגנות. ואפילו מעמד הביניים הצעיר מוחה.

המשבר הגלובלי החדש הגיע לסין. בעיית החובות של אירופה – השותף המסחרי הגדול ביותר של סין – מקלקלת את עתידו של "המפעל העולמי". סין בעצמה יכולה להפוך למקור סיכון עבור הכלכלה העולמית. ההזמנות הולכות ופוחתות, המשכורת בקושי מספיקה לחיים, יותר ויותר פסי ייצור נעצרים. הצניחה בביקוש במדינות אירופה נותנת את אותותיה.

רבים משטחי הבניה הענקיים מהווים היום ערי רפאים. במערב ממשיכים לקוות שסין תפתור את משבר החובות של גוש האירו ושל אזור הדולר על ידי שימוש ברזרבות המט"ח שלהם.

אם הבועה בשוק הנדל"ן תתפוצץ, אז גם מעמד הביניים המתחזק יקום כנגד המשטרים. הבנקים הממשלתיים של סין מציעים ריביות שליליות להפקדות, ואת בורסת שנחאי מקובל להשוות לקזינו, מבחינת רמת הסיכון.

כל עוד הדיקטטורה של המפלגה סיפקה צמיחה, שהתבטאה במספרים דו-ספרתיים, הסינים היו מוכנים להשלים עם חוסר החירות שלהם. כיום בייג'ין עומדת בפני דילמה: ספק אם צנע יאפשר למנוע לאורך זמן את תוצאות הקריסה. אבל גם לא כל כך קל לתמרץ שוב את הצמיחה על ידי סובסידיות ממשלתיות. לא כסף ולא אלימות לא יעזרו לעניין".

התייחסותי: הטבע מכוון אותנו למצב חדש לגמרי, שבו ניאלץ להשתנות בעצמנו, ולא לשנות משהו מבחוץ. אנחנו נהיה חייבים להשתוות לכוחות הטבע שמאלצים אותנו להיות קשורים זה לזה באופן אינטגרלי, מבחינת הדאגה, הוויתור, הערבות ההדדית, הורדת הצמיחה עד לרמה של צריכה חכמה ושאיפה לחלוקה כללית צודקת.

אפשר להשיג זאת רק על ידי חינוך כללי של האדם האגואיסטי והפיכתו לאלטרואיסט. עד כמה שזה נשמע דמיוני ובלתי מציאותי, הייסורים יאלצו אותנו מתישהו לקבל את התנאי הזה כתנאי מחייב. העתיד הוורוד לא יהיה עתיד של קומוניזם כפוי, אלא של קומוניזם הכרתי.

ידיעות קודמות בנושא:
סין עומדת בפני משבר
כלכלתה של סין היא בועה פיננסית אחת גדולה
הכול עוד לפנינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest