דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / סולם כלפי מעלה

סולם כלפי מעלה

מיכאל לייטמן

פירוש "הסולם" הוא לא סתם הוספה לטקסט של ספר הזוהר. בעל הסולם כתב אותו בצורה מיוחדת שכאשר אנחנו קוראים את הפירוש הזה עם הטקסט של הזוהר עצמו, הוא משפיע כמו מורה שלוקח חומר ומתרגם אותו לצורות שונות בשביל תלמידיו. כלומר, פירוש הסולם זה לא סתם הסבר פורמלי על מושגים בחכמת קבלה, מושגים המסבירים את המכניקה של הקשר בין העולמות, הפרצופים והספירות השונות, אלא הוא מסייע לספר הזוהר לבטא את עצמו ופועל כמו מורה שכל פעם מגיש לתלמיד את החומר הנלמד בצורה יותר ברורה ונוחה.

אני שומע את המילים: "זוהר עם פירוש הסולם", יש פה עבודה שנעשתה בכדי שאני אבין טוב יותר וארגיש את המקור בצורה טובה יותר. כמו שהיה מתרגם עבורי מסינית ומוסיף לטקסט הסברים על אופי העם, על תופעות נלוות, כדי שאני אוכל לתפוס את זה בצורה יותר רחבה ורגשית, וארגיש שהטקסט קרוב אליי.

ההסבר של בעל הסולם באמת בנוי בצורת סולם. ספר הזוהר הוא בעל מבנה כל כך עצום, שכל הבריאה כלולה בתוכו, סולם – מאיתנו ועד עולם אין סוף עצמו. בנוסף לכך, ספר הזוהר לא הגיע אלינו בשלמותו, אלא רק חלק קטן מאוד ממנו. בעל הסולם השלים עבורנו בעזרת הפירוש שלו, את מה שחסר לנו ובנוסף לכך ארגן אותו בצורה של סולם.

אין זה משנה באיזה סדר אנחנו קוראים אותו – כשהפירוש עובר אלינו דרך מטריצה מסוימת, הוא עובד עלינו בכזו צורה שהוא בונה בנו מדרגות, שבהן אנחנו יכולים לטפס ולהתקדם צעד אחר צעד כלפי מעלה.

מתוך שיעור על ההקדמה לספר הזוהר, 03.03.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest