סולם המקובלים

בעל הסולם, "שופר של משיח": "ומשום זה הרשה רשב"י את עצמו וגילה את חכמת הנסתר, דהיינו בספריו זוהר ותיקונים. אכן בשמירה גדולה, כי לא הרשה לכתוב דבריו, אלא לר' אבא, שיכול לגלות ברזא, שחכמי בני ישראל לבד יבינו הדברים וחכמי האומות לא יבינו."

מקובל שמשיג את העולם הרוחני, הוא כמו מדען שמגלה משהו גדול. אם תבקש ממנו להסביר את התגלית שלו הוא לא ימצא מילים, לא יוכל למצוא הגדרה מובנית ועקבית. לשם כך נחוצים מפתחי מתודות שסוללים את הדרך עבור האנשים לפסגת הידע.

לכן, אם מדברים על התקרבות ראשונה, רבי אבא היה מסוגל לשכתב את דבריו של רבי שמעון כך שיתנו הארה אפילו למתחילים, לאלה שנמצאים למרגלות חכמת הקבלה, ושיעזרו לעלות לאלה שמתקדמים במדרגות הרוחניות. הוא סידר את החומר בצורה רצופה, למעבר מ"כיתה לכיתה", ממדרגה למדרגה. אפילו אם אדם פשוט רוצה משהו, כמו תינוק, שפותח את פיו בצורה אינסטינקטיבית – זה מספיק. הרי כבר יש לו מערכת עיכול, זאת אומרת, שהמזון שהוא מקבל מהגדולים יעזור לו לגדול.

את זה ידע לעשות רבי אבא – לגלות ברזא, הוא אפשר אפילו למתחיל להתקרב לסודות. רבי שמעון היה משיג את כל העולם, ורבי אבא ידע להוריד את דבריו למטה ולבנות אותם לעלייתנו. ולכן ספר הזוהר עבורנו הוא כמו סולם רוחני.

בעל הסולם, באמצעות הפירוש לספר הזוהר, התאים אותו עוד יותר לזמנים המודרניים.

אנחנו חושבים שהוא הוסיף מושגים קבליים, אך לא, מדובר על משהו אחר. ההסברים הנוספים כשלעצמם אינם נותנים שום דבר, ולהיפך, יכולים להרחיק מהמהות הפנימית את מי שרוצה לשנן את הספר הזה. מפני שאז האדם סתם ממלא את עצמו בידע.

לא, בעל הסולם הקל עוד יותר את דרכנו כדי שנחזיק בה מעמד ושנתקדם בעזרת השכל והרגש ביחד. המקובלים חששו ודאגו דווקא לסלול את השביל הזה, את הסולם, ולספק גישה אליו.

שאלה: גם אנחנו היינו רוצים להפיץ את חכמת הקבלה במעטפת ברורה ובו בזמן עם "מילוי" שיביא את האנשים קדימה. כיצד עושים זאת?

תשובה: זה טבוע בנו ברמה אינסטינקטיבית מפני שאנחנו למדנו לפי השיטה שקבעו המקובלים. מי שלומד כאן ומסור לדרך יש בו את זה, בזכות אותו הקשר בין רבי שמעון ורבי אבא.

הרי הכול נובע מתוך ספר הזוהר, ועבור כל הדורות פועל רק אותו השורש הרוחני: ההשגה העליונה (רבי שמעון), והדרך, הגישה אליו (רבי אבא). בתוך המערכת הזאת השתלבו גם יתר החברים מקבוצת רבי שמעון, כולל בנו, רבי אלעזר, שמדבר על גמר התיקון.

ובכן, זאת המשמעות של "לגלות ברזא": אפילו בזמן ההסתרה, בדרך מתגלה בתוך האדם כל מה שהוא צריך.

מתוך שיעור על המאמר "שופר של משיח", 05.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הסתרה למען גילוי
לגלות או לגנוז?
רבי שמעון – אדם בלתי נראה

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/SQZVD

7 comments

  1. נצטרך להתחיל לעבוד עם מעצבי דעת קהל מקצועיים שיעזרו לנו מבחינה טכנית להכניס לתודעה את הערבות. בנוסף תנועת הערבות אכן תצטרך להקים מפלגה שתתחיל להשפיע ולשנות את דעת הקהל בצורה חזקה ויומיומית. שנהיה כל הזמן בסדר היום הציבורי, ואז האור יתפשט מאיתנו במהירות גדולה. אם אין לנו זמן החינוך של המבוגרים צריך להיות מהיר

  2. רב, אתה תצטרך להיות בתפקיד של כבוד יושב ראש המפלגה או המורה הרוחני של אותה מפלגה, כך יעבור ממך האור לאלה שמתחתיך. בדומה לרב עובדיה.נציגי המפלגה ישמעו לך ממש כמו בש"ס. יש לנו כבר דוגמא שעובדת

  3. אפשר לראות את הדוגמא של ש"ס כיצד נכנסה לחינוך ילדים ומבוגרים ולהוציא מזה את כל הדברים הטובים כדי לבנות את זה נכון

  4. העליה לרגל תהיה אליך, ואתה תשפיע ותשנה את כל המנהיגים המדיניים שיעלו אליך לרגל, וכך יווצר הקשר גם עם כל מנהיגי העולם

  5. ברגע שנהיה מפלגה נוכל להיכנס יותר לתקשורת כי נהפוך להיות מקובלים ורצויים, הערוץ שלנו יהפוך להיות מקובל עבור כלל הציבור

  6. בסדנאות שאתה עושה, כרגע אני מקשיבה לסדנת הגברים, זה עושה סיעור מוחין רציני, ואפשר לקבל המון רעיונות מעשיים. אתה תיתן יד למנהיגי העולם והם יביאו אותך לבית המקדש

  7. אני מקווה שיצרת קשר עם ביבי ושאר האנשים שיושבים כרגע במנהיגות, מוכרחים להתחיל לרוץ בענין, הנושא מתחיל לדחוק

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest