דף הבית / אקטואליה / נתניהו מותח ביקורת על משה יעלון

נתניהו מותח ביקורת על משה יעלון

שאלה: ראש ממשלת ישראל זימן את שר הביטחון משה יעלון לצורך מתן הסברים בקשר להופעתו בפני הקצונה הבכירה בצה"ל. יעלון הצהיר שהקצינים צריכים להביע את דעתם, אפילו אם היא שונה מהשקפות ודעות של הפיקוד הבכיר ושל ההנהגה הפוליטית. דבריו עוררו תגובות שונות מצד הממשלה והצבא, החל בתמיכה מלאה ועד להצעה לפטר את יעלון. כיצד אתה מתייחס לכזה פלורליזם?

תשובתי: זה לא פלורליזם אלא הפקרות שקיימת רק בצבא שלנו. אנשי צבא צריכים לעסוק במקצוע שלהם. משום מה הופיעה אצלנו מגמה לא טובה, תופעה של אנשי צבא המכינים את עצמם מראש לעסקנות פוליטית. זה לגמרי לא מתקבל על הדעת, מפני שכבר בצבא הוא מתחיל להתאים את עצמו לזרמים ומפלגות שונות, ואילו הצבא צריך להיות אדיש לגמרי, ובלתי תלוי בשום דבר ובאף אחד, עליו להיות כפוף רק לממשלה, ולא משנה מה היא מצווה עליו. הצבא חייב לבצע פקודות ושיהיה לו ראש רק כדי לחשוב כיצד לבצע את הפקודה בצורה נכונה.

אם קציני צבא מתחילים להתווכח: "למה פוליטיקאים סבורים כך, ולא אחרת?", זה כבר לא צבא אלא כנסת נוספת. יש לעקור זאת מהשורש, להפסיק, לחוקק חוק: אדם שמשתחרר משירות במשטרה או בצבא, אין לו זכות להיכנס לממשלה. הוא יכול לעסוק בכל עבודת ניהול במגזר הציבורי, לא חשוב היכן ואיך אבל בשום אופן לא בפוליטיקה.

הערה: אם כך, לא היו לנו מחצית מראשי הממשלה, כי לאורך כל ההיסטוריה של המדינה שלנו רובם היו יוצאי צבא!

תשובתי: וגם לא צריך. מה התועלת מכך שהגנרל דה גול הפך לראש ממשלה? הוא איבד את אהבת האזרחים שלו. עלינו להבין, שזה לא אותו הדבר. משום מה, אנחנו סבורים שהאדם שידע לפקד בצורה טובה גם ינהל טוב את המדינה. מבדיקה, עולה שהכול להיפך, מפני שאלה חוקים שונים לחלוטין. לכן צריך לאסור על המציאות הזאת להתקיים.

שאלה: למה דווקא בצבא הישראלי כל אחד רוצה להביע את עצמו, להראות את העצמאות שלו?

תשובתי: העניין הוא שכל הישראלים "הגיעו" ממקומות שונים, ומלכתחילה היו מאורגנים רק בקיבוצים. כל הקיבוצניקים שירתו בצבא, הם התרגלו לאורח חיים כזה ולאחר הצבא פילסו בהדרגה את דרכם לפוליטיקה. כך יצא, מפני שהמדינה נוסדה בזמן המלחמה. בזמנינו, זה כבר בלתי אפשרי.

שאלה: האם לעובדה שכל אחד מרגיש בעל בית יש קשר עם דרגה רוחנית?

תשובתי: "שכל אחד יהיה מרוצה מגורלו, כל אחד במה שהוענק לו! חובתם של עמלים, לעמול. ושאמיץ לב יהיה לוחם". את זה אמר שוֹטָה רוּסְטָבֵלִי. באופן כזה עלינו להתקדם.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 17.5.2016

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest