דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / נקודת החופש המרכזית של הנברא

נקודת החופש המרכזית של הנברא

הדבר החשוב ביותר הוא למצוא היכן, בתוך כל התכונות שלנו וכל מה שקורה לנו במחשבה ובמעשה, יש לנו איזשהו חופש לחשוב או לרצות משהו בעצמנו. האם ניתן לנו לפחות מרחב כלשהו למחשבה, לרצון או למעשה חופשיים?

הרי מיום ליום אנחנו מגלים באופן מוחשי עד כמה הכול תלוי בגנים, בהורמונים, במידע שכבר הוכנס לתוך האדם. אם לפני מאה שנה חשבנו שהאדם חופשי בחיים שלו ושהכול תלוי בו, היום אנחנו מבינים שההתנהגות שלו תלויה בהורים להם הוא נולד ובתכונות שקיבל בירושה.

הוא לא בחר מתי להיוולד, לאיזו משפחה, עם אלו תכונות, או איזה חינוך לקבל. מילדותו הטיפו לו להתייחס בצורה מסוימת לחיים ולעצמו, ובמשך 15 השנים הראשונות של חייו כבר עיצבו אותו לחלוטין כאישיות.

האדם יוצא לחיים כשאין לו שום דבר משלו, אלא רק את מה שקיבל מהלידה, מהחינוך, כמו כל מה שהוא יקבל אחר כך מהסביבה שאליה הוא ייכנס כשיגיע לגיל עשרים ויהפוך למבוגר. הסביבה תקבע את כל אופן ההתנהגות וקבלת ההחלטות שלו. בין אם ירצה בכך ובין אם לא, הוא יצטרך לפעול בהתאם למערכת הערכים המקובלת בחברה.

אפילו אם הוא ירצה ללכת נגד החברה, הוא עדיין יהיה תלוי בה לגמרי, מפני שהסביבה קובעת עבורו הכול ואין בו שום דבר עצמאי. מהיכן יכולות לצוץ אצלו מחשבות או רצונות חופשיים? מאיזשהו כוכב רחוק?

בכל מקרה, הם גם לא היו חופשיים. רק דבר אחד היה חופשי: בריאת הנברא "יש מאין". רק הבורא מסוגל לבצע כזאת פעולה חופשית, לברוא משהו שאין לו שום היסטוריה קודמת, משהו חדש לחלוטין.

אם במצב הנוכחי שלי כלולים התנאים המקדימים שהולידו אותו, אז כל מה שמתקבל מהם הוא כבר תוצאה ידועה מראש, שביחס אליה אין לי שום חופש. אני חי לפי תוכנית מוגדרת שעוברת דרכי מבלי להותיר לי שום בחירה, ואני פועל כמו בובה שמושכים בחוטים שלה לכל הכיוונים.

אנחנו התוצאה של כל ההשפעות וכל הכוחות השונים הללו, הפנימיים והחיצוניים, שמתחברים בתוכנו ומנהלים אותנו. אפילו אם נדמה לנו שהאדם יכול לעשות משהו בעצמו, זו אינה פעולה חופשית, אלא רק מה שהכוחות גרמו לו לעשות.

ובכל זאת, ישנה אפשרות למצוא את הבחירה החופשית. אם האדם מתפתח בעזרת חכמת הקבלה, הוא מושך על עצמו כוח נוסף, שמנוגד לטבע הנוכחי שלו. ואז, בין שני הכוחות המנוגדים האלה, הוא מוצא את נקודת הבחירה החופשית שלו.

מצד אחד עומד הכוח של הטבע שלו ושל כל העולם הזה, עם כל מה שקיים בתוכו, ומהצד השני, כוח האור שבא מלמעלה. ובאמצע, בין שניהם, קיימת אצלו הנקודה הניטרלית, שבה הוא כבר יכול לקבוע. ואז הוא כבר יכול להגיע למצב שבו שני הכוחות הללו יתאזנו והוא יקבל את הבחירה החופשית.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החרות", 18.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על פרשת דרכים
התלות בסביבה היא החופש מהאגו שלך
חופש – רק מעל לרצון

One comment

  1. אפשר לומר כך? שהבחירה החופשית שלנו היא לבחור במה שהפוך מאיתנו,נגד הרצון,במה שלעולם לא הייתי בוחרת, ואני בוחרת בניגוד הזה רק מטעם גדלות הבורא!גדלות המטרה!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest