נס החנוכה

שאלה: בחג החנוכה התרחש נס, כאשר נר שהיה אמור לדלוק יום אחד, דלק שמונה ימים. מה זה נר, פתילה ושמן מנקודת מבטה של חכמת הקבלה?

תשובתי: נר, זהו כד שמן שבתוכו שוחה פתילה. הודות לפתילה אנחנו יכולים להדליק את השמן, שעולה בפתילה ודולק. השמן והפתילה בנפרד אינם יכולים לדלוק, אבל כאשר השמן נספג בפתילה, הוא דולק.

למעשה, הפתילה מגלמת את הדחייה של אור. השמן מהווה את חומר הדלק, אבל לא יכול לדלוק בפני עצמו. לכן עלינו להבין שהאגו שלנו שהולך וגדל, מקבל על ידינו צורה חדשה בהופכיות לעצמו, הודות לעבודה שלנו, כמו שנאמר שמלאך הרע הופך למלאך הטוב, או "מלאך המוות הופך למלאך החיים".

המכבים מצאו פך שמן, מפני שהם השתוקקו להשיג את תכונת ההשפעה והאהבה, את הקשר ביניהם, ויכלו להדליק אותו, מפני שהייתה להם התנגדות גדולה מאוד לאותה שכבה של העם שהשתחווה לאלילים היווניים ובנה בירושלים מקדשים יווניים.

מלחמת המכבים הייתה פנימית, בתוך עצמם, ולא חיצונית עם היוונים או המתייוונים שבתוך ישראל. כאשר הם התגברו על ההתנגדות האגואיסטית שלהם, אז הם הפכו את הדחייה ביניהם לפתילה, שנמצאת בתוך השמן ויכלו להדליק אותו.

פך שמן ופתילה מגלמים דווקא את העבודה הרוחנית של האדם. כלומר, למצוא פך שמן, זה עדיין לא אומר שום דבר, העיקר זה להצליח להדליק אותו. כאשר המכבים התאחדו, בכך שהתנגדו לאגו שלהם, אז נמצא פך השמן שבתוכו הם יכלו לטבול את הפתילה ולהדליק אותו. כלומר הם עיבדו את האגו שלהם, הוא התחיל להיות מואר על ידי האור העליון, והנשמה שלהם נדלקה, הוארה באור הזה, זהו נס החנוכה.

שאלה: למה במקום יום אחד, הנר דלק במשך שמונה ימים?

תשובתי: מפני שאם אתה עובד לצורך השגת תכונת השפעה ואהבה, אז אתה עולה גבוה יותר. ממלכות לבינה, יש שמונה ספירות, שמונה חלקים של הרצון. למרות שמלכות לבדה, אבל דרך ההתנגדות, כלומר "באמונה למעלה מהדעת", היא מאירה בעצמה את כל הספירות עד לספירה העליונה ביותר, עד הבינה.

המכבים הצליחו לעלות עד לתכונת ההשפעה האמיתית, שנקראת "אמונה למעלה מהדעת". הדעת הרי נמצאת במלכות, והאמונה נמצאת בבינה. עלייה ממלכות לבינה מגלמת  את נס החנוכה.

מתוך תכנית הטלוויזיה "המשמעות הקבלית של חנוכה", 7.12.2017

 

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/hYRmv

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest