דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / מתי כתבו את התנ"ך?

מתי כתבו את התנ"ך?

הערה: צוות מדענים מאוניברסיטת תל-אביב שבדק את ההתכתבות של חיל המצב במבצר תל-ערד, קרוב ל–600 שנה לפני הספירה, הסיק מכך שהתנ"ך נכתב כמה מאות שנים קודם לכן ממה שסברו. כידוע, החומש נוצר לאחר החזרה מגלות בבל, וזאת מכיוון שלא היו מספיק יהודים משכילים למלאכת הכתיבה. כעת בעקבות התגלית, המדענים חוקרים מחדש מתי נכתב התנ"ך.

התייחסותי: ספרה הראשון של חכמת הקבלה נכתב על ידי ״אדם״ לפני 5770 שנה בערך. בתקופה שבין ״אדם״ ל״אברהם אבינו״ הופיעו עוד כמה כתבים של מקובלים שונים. אברהם, כפי שטוען הרמב"ם, היה מחברם של ספרי קבלה רבים, אך עד לזמננו שרד רק אחד מהם: "ספר היצירה". אברהם שחי בבבל העתיקה לפני 3500 שנה, אסף את קבוצתו שעם הזמן הפכה לעם ישראל. כל חברי הקבוצה היו חייבים ללמוד קרוא וכתוב, הם דיברו עברית מפני שעברית וארמית היו השפות המדוברות בבבל העתיקה.

קבוצת אברהם נוסדה במטרה להשיג את העולם העליון בקשר בין בני האדם ומתוך זה, באופן טבעי, הם הבינו את מקור האותיות ושורשי המילים בצורה טובה והרגישו את מה שנקרא ״שפת הענפים״. התכונות העליונות של העולם שאין להן שמות, נקראות שורשים ומכונות על פי תוצאותיהן בעולמנו שנקראים ענפים.

בתקופה שבין אברהם למשה נכתבו הרבה מאוד ספרים מכיוון שמזמנו של אברהם והלאה הונהגה השכלה מלאה בקרב כל העם היהודי. החל מגלות מצרים והלאה, יהודים יצאו ממצרים כבר בדרגת תודעה והשגה אחרת לגמרי, מפני שלא לחינם הם היו בעבדות, אלא הם עברו דרך שבמהלכה הם הכירו את עבדותם בתוך האגו. בארבעים שנות נדודיהם במדבר, הם החלו לכתוב לכל העמים את התורה. נאמר שמשה לימד את תלמידיו בכל העם יחד עם עוזרו יהושע, מפני שעל הלוויים היה לעסוק בחינוך והשכלה כוללים.

שאלה: כמה זמן לקחה כתיבת החומש?

תשובתי: החומש נוצר בהדרגה לאורך ארבעים שנה של נדודים במדבר. כל מה שעם ישראל עבר בפועל התרחש באופן פנימי בשורשיהם הרוחניים, ואת זה הם הביעו בספר שקראו לו החומש של משה או התורה. בהיותם בארץ ישראל, לאחר בניית בית המקדש הראשון ואחר כך גם בבית המקדש השני, הם כתבו את כל יתר הספרים כולל "נביאים", "כתובים" ומישנה. מרגע חורבנם של שני בתי המקדש ולפני היציאה לגלות, נוצר התלמוד וכל יתר הספרים נכתבו בזמן הגלות. בתורה נאמר, שלא היה אף ילד מדן ועד באר שבע שלא ידע את החוקים היהודיים וקרוא וכתוב. את רוב הספרים הם ידעו בעל פה מפני שטכנולוגיית הלימוד העתיקה הסתכמה בכך שהתלמיד יזכור בעל פה את כל מה שהמורה העביר לו.

שאלה: כלומר לא הייתה הפסקה באוריינות?

תשובתי: מזמנו של אברהם, באותם מעגלים בהם חיו מקובלים, כולם ללא יוצא מן הכלל ידעו אוריינות. אברהם החל מיד למגר את הבערות בקרבם של אותם בבלים עתיקים שהצטרפו אליו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 14.4.2016

 

3 comments

  1. מירב גוטדאנק

    למדתי לימודי מקרא באוניברסיטה והיה לי די קשה לשמוע את התיאוריות ולקרוא את המאמרים שנכתבו על ידי מלומדים אקדמאיים שקבעו שספרי המקרא נכתבו על ידי סופרים שונים בתקופות שונות בהיסטוריה, והציגו הוכחות מתוך הכתוב לפי סגנונות הכתיבה והשמות השונים שבהם מצוין שם הבורא.
    בזכות חוכמת הקבלה ידעתי שהשמות השונים המצוינים במקרא אינם מציינים את ה"סופר" שכתב את הדברים אלא דרגת השגה של הכח העליון הקשור לקטע המובא בכתובים, וזה הרגיש הכי נכון בלב ובמוח.

  2. סיפור יפה שלא תואם עובדות וממצאים ןאת התפתחות עם ישראל . כתיבת האירועים החלה מאוחר יותר ובודאי לא בתקופת אברהם.

  3. לדעתי המקרא או חמישה חומשי תורה ה נכתבו
    תוך כדי התרחשותם
    זה הגיוני שמשה שהיה נסיך מצרי וידע קרוא וכתוב
    יחזיק יומן בו יספר את הקורות עם ישראל
    יתכן והם הפכו לספרי קודש רק בתקופה מאוחרת
    הוא הדין לגבי יהושוע גם הוא היה איש משכיל שידע קרוא וכתוב ובם הוא סביר שהחזיק יומן
    נכון יש סגנונות שונים בתנ״ך מה דמותן לחשוב שאנשים רבים כתבו את זה
    יתכן שבתהליך ההעתקות כאשר אספו ספרי הקודש היו תיקונים ושיבושים שונים
    בעובדה מגילות ים המלח די דומות למקרא של ימינו
    יתכן והנביאים קובצו מאוחר יותר על ידי חכמינו
    ושם טולי היו אנשים שונים ממלכת ישראל או ממלכת יהודה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest