דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מתחתית ההר, אל הפסגה

מתחתית ההר, אל הפסגה

מתוך מאמר של הרב"ש, "הכנה לקבלת התורה מהו":

"אצל ה' כתוב "וירד ה' על הר סיני אל ראש ההר". ולגבי העם כתוב "ויתייצבו בתחתית ההר". וצריכים להבין מה זה "ההר". הנה הר הוא מלשון הרהורים, שהוא, שכל האדם."

אם אנחנו מקבלים את הידיעה הזאת בשׂכל, זה אומר שהבורא נמצא בראש ההר, כלומר פועל כך, שאנחנו מרגישים ומסכימים שאין לנו ברירה וצריכים לקבל את התורה. כי לאחר שאנחנו מבינים שהיצר הרע מכין אותנו לקבורה, אנחנו נאלצים בהכרח לקבל את התורה, כדי להינצל ממוות, מהחיים האלה שנועדו למיתה.

אז היכן הבחירה שלנו, אם בדרך טבעית יוצא שאנחנו חייבים לקבל את התורה? היצר הרע עצמו, שהוא הרצון שלנו להנות מהחיים האלה, מביא אותנו לבחירה הזאת. אבל האם זה נקרא קבלה?

לכן, כאשר אנחנו מתייצבים בתחתית ההר ומגלים את היצר הרע שלנו, וכנגדו מגלים את התורה, אז זו היא בינתיים תחילת הדרך. מופיעה אצלנו ידיעה ברורה, שבתנאים כאלה אנחנו מתחילים את החיים. ועכשיו, על כל צעד ושעל, שבו מתגלה היצר הרע, אנחנו צריכים להחליט: בשביל מה הוא התגלה, מה הצורך בו ואיך על ידי שימוש נכון ביצר הרע ובתורה, שניתנה לתיקונו, אנחנו יכולים להתעלות לדרגת הבורא, לראש ההר.

זוהי ההכנה לקבלת התורה. אבל זוהי רק הכנה, זה עדיין לא המימוש שלה. כאן אנחנו בינתיים פועלים לפי הכרחיות: מתרחש כזה גילוי שלא משאיר לנו ברירה. אנחנו רואים שיש לנו את היצר הרע והאמצעי לתיקונו, התורה, ואם נסרב לקבל אותה, אז כאן יהיה מקום קבורתנו. אחרת אין לנו שום סיכוי להינצל מהחיים האלה, שגרועים יותר ממוות, ולכן וודאי האדם מקבל את התנאי שהוצב לו.

הבחירה מופיעה אחר כך, בכל צעד ושעל, כאשר אנחנו מתחילים לממש את התורה במשך ארבעים שנה במדבר. כל שנות הנדודים האלה, אלה הן כבר דרגות אמיתיות של קבלת התורה, שעל ידן אנחנו עולים יותר ויותר למעלה, עד שמגיעים לפסגת ההר.

מתוך ההכנה לשיעור 14.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
רצון שאינו תלוי באף אחד
על ידי המקל או בכל זאת מרצון?
נתינה וקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest