דף הבית / כלכלה / כסף / "משפחה אחת" זו לא אוטופיה!

"משפחה אחת" זו לא אוטופיה!

שאלה: רבים סבורים שערבות הדדית, קשר הדדי כמו במשפחה אחת, זו אוטופיה, שבעולמנו האגואיסטי לא ניתן להגיע אליה…

תשובתי: אני מסכים איתם לחלוטין לגבי היחס הראשוני שלהם כלפי המסר שלנו. הוא באמת נראה כמו תיאוריה אוטופית. אך זהו האתגר שהטבע מציב בפנינו, ולזה אנחנו צריכים להגיע. ככל שנהיה תואמים יותר לאותה הרמוניה, לאותו הקשר ההדדי שאנחנו מגלים בטבע, כך יהיה לנו טוב יותר. אחרת אנחנו ניכנס למצב של ניגוד והופכיות אליו, וכמובן שנקבל מכות גדולות. אין לנו לאן לברוח!

התקדמנו כך כל הזמן לכל אורך ההיסטוריה. הרצונות והצרכים שלנו דחפו אותנו לפעול. כל הזמן הרגשנו: "צריך לעשות משהו!". הלכנו למהפכות, לבריקדות, למלחמות. תראו באלו דרכים בני האדם התפתחו: סכסוכים בלתי פוסקים, מלחמות, הרס…

והיום, כשאנחנו תלויים לחלוטין זה בזה, זה כבר לא יפתור את הבעיה. היום אנחנו פשוט רק צריכים להבין מהו באמת המשבר הגלובלי.

זה אינו משבר כלכלי. הרי הכלכלה היא רק ההשתקפות של התכונות שלנו, של היחסים בינינו. הכסף הוא פשוט קנה המידה: כמה אני רוצה ממך וכמה אתה ממני, ואני מאחרים וכן הלאה, ובאיזה אופן אנחנו מאזנים את המערכת הזאת.

היום המערכת האגואיסטית הקודמת הזאת של "תן וקח" הפכה להיות לחלוטין בלתי יעילה, ולא ניתן להמשיך להשתמש בה. וזה למעשה המשבר הכלכלי שאותו הולידה מערכת היחסים ההדדית הזאת.

היום כבר איננו יכולים לנהל את העולם בצורה אגואיסטית, על בסיס האגואיזם, הכפייה, הכסף והכוח. כי אם אני תלוי באחרים, אני לא יכול לעשות איתם ככל העולה על רוחי, מפני שבסופו של דבר, אם אני מפעיל עליהם לחץ כוחני או פיננסי, אני מקבל בחזרה תגובה שלילית, והכול חוזר אליי כמו בומרנג, שהשפעתו גדולה עשרות מונים מהפעולות האגואיסטיות שלי.

זהו החוק של המערכת האינטגרלית האנלוגית. בטכנולוגיה לומדים את זה כחוקי ההתנהגות של מערכות סגורות, וקיים מכשיר מתמטי ענק לתיאורם. כמו כן, בנושא הזה כותבים הרבה פסיכולוגים ומומחים בתחום החינוך.

שאלה: אבל למה דווקא עכשיו, בנקודה הזאת, החלה פתאום לפעול המערכת האינטגרלית הזאת?

תשובתי: מפני שכתוצאה מההתפתחות האינדיבידואלית האגואיסטית שלנו, האגואיזם שלנו "ננעל" והפך לאינטגרלי. למען האמת, זה לא קרה בפתאומיות, אלא זה נמשך כבר כמה עשרות שנים. פשוט עד שזה התחיל להתגלות בחברה עברו בערך 50 שנה. הרי עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת כבר התחילו לכתוב על זה מאמרים, למשל "The Club of Rome" ואחרים. ואילו ורנדסקי כתב אפילו לפני כן, כמה עשרות שנים קודם לכן.
ידיעות קודמות בנושא:
הערבות היא התשובה לקריאת הטבע
מהי ערבות הדדית
מה הטבע דורש מאיתנו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest