דף הבית / כלכלה / כסף / משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה

משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה

דעתו של א.ד.פנוב, 1904 – 1963, מדינאי, כורה, כלכלן:

הציוויליזציה האנושית מתפתחת כמערכת אחידה.

צמיחה נרחבת של הציוויליזציה מקרבת משבר התפתחותי, כיוון שהעתודות בדרגה הטכנולוגית הנוכחית מתרוקנות.

על קריאת המשבר האבולוציוני, הציוויליזציה מגיבה בהתפוררות תת המערכות שאינן מסוגלות לספק תשובה חד משמעית למשבר, ובמעבר למדרגת התפתחות גבוהה יותר.

על פי הדגם הסינרגטי ההיסטורי, התפתחות התרבות האנושית במשך מאות אלפי השנים נעה ממשבר למשבר, ולכן, נראה כי במשבר החדש המתקרב אין שום דבר מיוחד. הוא אכן דומה מבחינות רבות למשברים פנימיים – חיצוניים קודמים.

בדרגה טכנולוגית מסוימת מתקרבים לסיום הצמיחה המוגברת של האנושות. זה מלווה בדלדול המשאבים ובמשבר הכלכלי, ומה שכבר היה לא פעם, ובמיוחד מזכיר את משבר הפליאולית העליון. התפתחות טכנולוגית מואצת מביאה להפרת המאזן הטכני – אנושי (טרור וכולי), מה שגם אינו חידוש.

אז מהן הסיבות להניח, שלתרבות האנושית מצפים שינויים עמוקים בלתי רגילים במקרה שהיא לא תתגבר על המשבר המערכתי המתקרב? נדמה שמדובר לא יותר, אלא על המהפכה האנושית החדשה, שכמותה היו לא מעטות בתולדות האנושות.

למרות זאת, ככל הנראה, מצפים לאנושות שינויים חסרי תקדים, והמשבר המערכתי הנוכחי אינו המשבר האנושי הרגיל. אפשר להצביע על שורת ההבדלים המשמעותיים במשבר המערכתי הנוכחי מתוך משברים קודמים באנושות.

קודם כל, אפשר לציין שישנם סימנים לתהליכים בלתי רגילים לחלוטין, שככל הנראה הם תוצאה של המשבר המתקרב. תופעה, שאין דומה לה בהיסטוריה, היא הגבלת הילודה בתנאי שפע כלכלי במדינות המפותחות.

נראה שלדרך זו להתגבר על המשבר הדמוגרפי, אין מקבילה בדגם הסינרגטי ההיסטורי. התקדים יוצר את התנאים המוקדמים להתגבר על המשבר הדמוגרפי, יחסית ללא כאב בקנה מידה כלל פלנטרי.

אכן, שיא המעבר הדמוגרפי בקנה המידה הפלנטרי כבר חלף. ודווקא סימני ההתגברות על המשבר הדמוגרפי בולטים ביותר, מכיוון שפיצוץ האוכלוסין על פני כדור הארץ היה אחד התהליכים המשבריים המסוכנים ביותר. לפחות כך היה נדמה עוד באמצע המאה ה20.

ניתן גם לציין את עומקו היוצא דופן של המשבר המערכתי המתקרב. לראשונה יש לאנושות אפשרות להשמיד את את כל החיים על פני כדור הארץ. אך אלה הם הבדלים חיצוניים או כמותיים.

אפשר לומר, שלמרות האופי המשברי, כל התולדות הקודמות של האנושות הולכות בעקבות אטרקטור חד וחלק, המאופיין בתאוצת זמן אוטומטית היסטורית.

כלומר, המרווחים בין המשברים, בין המהפכות, כל הזמן מתקצרים בתאוצה אקספוננציאלית. בהתאם לטבלת המעברים ההיסטוריים, אנחנו נמצאים בקרבה ישירה לאטרקטור ההיסטורי האוטומטי (כאשר מהירות הגדילה אין סופית). מה זאת אומרת? מכיוון שהייחודיות נחזתה כבר ב-2027, אפשר לומר בביטחון שזמנה של היסטורית המודל האוטומטי עברה, או תעבור בעתיד הקרוב.

המקור: http://spkurdyumov.narod.ru/Panov.htm

ידיעות קודמות בנושא:
תיאוריה מערכתית של המשבר
גלובליזציה
מחמר עבור כל האנושות

One comment

  1. חיה רוזנברג

    רק כשהאנושות תבין שרדופה אחרי האושר וחיים באיגואיזם ולא תיהיה אהבה לזולת ניצתרך לעבור את היסורים שדרכם נלמד לאהוב לפרגן ולהסתפק במה שאנו אכן זקוקים נלמד מהחי ונשתווה לבורא אז יגיע הגואל ואנו הדור שחייב להשתוקק לזאת ולגרום שאומות העולם יקבלו מאיתנו את מה שלו נועדנו אמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest