דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על שפת הקבלה – חלק י"א

מקובלים על שפת הקבלה – חלק י"א

בעל הסולם

חברים יקרים! אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לציטוטים של גדולי המקובלים. ההערות בסוגריים הן שלי (מ.ל.).

החוק של "שורש וענף"

"כל עולם תחתון, נחתם מהעולם העליון ממנו. ועל כן, כל הצורות, שיש בעולם העליון, בכל כמותם ואיכותם, נעתקים במלואם, ובאים גם בעולם התחתון. באופן, שאין לך פרט של מציאות, או של מקרי המציאות, המצוי בעולם התחתון, שלא תמצא דוגמתו בעולם העליון הימנו, בצורה שווה כמו ב' טיפות של מים.

ונקראים "שורש וענף". כלומר, שאותו הפרט, הנמצא בעולם התחתון, נבחן לבחינה של ענף, בערך הדוגמא שלה, המצוי ועומד בעולם העליון, שהוא שורשו של הפרט התחתון. מפני שמשם נחתם ונתהווה פרט ההוא, בעולם התחתון.

וזהו כוונת חז"ל, במה שאמרו, אין לך כל עשב מלמטה, שאין לה מזל ושוטר מלמעלה, שמכה אותה, ואומר לה: "גדל!" (השמטות הזוהר, דף רנ"א עמוד א'; בראשית רבה, פרק י').

כלומר, שהשורש, הנקרא "מזל", מכריח אותה, להיגדל ולקבל את כל תכונתו, מבחינת כמותו ואיכותו, כמשפט החותם עם הנחתם הימנו. וזהו החוק של שורש וענף, הנוהג בכל הפרטים שבהמציאות, ושל מקרי המציאות, בכל עולם ועולם, ביחס העולם העליון ממנו".

בעל הסולם, מהותה של חכמת הקבלה

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על שפת הקבלה – חלק י'
מקובלים על שפת הקבלה – חלק ט'
מקובלים על שפת הקבלה – חלק ח'

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/ZhHj8

10 comments

  1. לפני מספר ימים העלנו את השאלה – מה כדאי לעשות בשיעור זוהר ואמרת ששום דבר יעזור מלבד דברים שיעזרו למקד את הכוונה.
    אז הרעיון שלי הוא, לפני כל שיעור זוהר לקרוא משפט או פסקה קצרה (של מקובלי עבר שונים) בדבר חשיבותה של חכמת הקבלה.
    למשל:
    חשיבות לימוד חכמת הקבלה
    "אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה ברוב עם, נזכה לגאולה השלמה.
    הרב יהודה אשלג

    חשיבות לימוד חכמת הקבלה
    "דווקא בעת משבר גדול וסכנה עצומה, צריכים לקחת את המעולה שבתרופות" (חכמת הקבלה)
    הרב ראי"ה קוק

    חשיבות לימוד חכמת הקבלה
    "ואל תפן לקחת ראיה מגדולי התורה בעלי הנגלות שלא רוצים לעסוק בחכמה זו כי דברי חכמינו זכרונם לברכה במדרש ובזוהר נאמנים יותר מגדולי הדור הזה"
    ר' פנחס אליהו בן מאיר

  2. רבי ומורי שלום
    לפני כמה שנים אמרת שלפלסטיק אין שורש רוחני .
    איך זה מסתדר עם מה שבעל הסולם כותב כאן על חותם ונחתם,לכאורה יש כאן סתירה או שלא הבנתי אותך טוב.
    תודה מראש וחג שמח

    כל טוב לכולם
    משה

  3. שלום, הרב לייטמן
    קראתי בבלוג שלך שייסורי האדם אינם באים מלמעלה,הם תוצאה של התכונות שלא תוקנו בזמן ומעורר בנו הרגשת הרע. מטרת הבריאה להטיב לנבראיו ומבינה שתמונת המציאות של האדם הנגלית לו הנה תוצאות של התכונות הפנימיות שלו.
    עם זאת כתוב שאותו הפרט הנמצא בעליון התחתון נבחן לבחינה של ענף בערך הדוגמא שלה המצוי בעליון. לא ברור ! ייסורי האדם הנם תוצאה משורש עליון? כמו מחלה קשה של אחד מבני המשפחה, איך זה אמור לעורר אותו ואת הסביבה להבין שמדובר במצבים מטרתיים ! ושמדובר במידת התיקון במיוחד לאדם שלא מגיע לחכמת הקבלה ?

    אודה לתשובתך,
    בברכה, אורית

  4. המשך לשאלתי, גם קראתי בבלוג שלך שכוחות היורדים מלמעלה אין להם צביון והאדם קובע את הצורה לפי מידת תיקונו. איך? אין בחירה חופשית כלל בעולם הזה, גם לא בחירת סביבה, מביאים אותו !

    תודה, אורית

  5. בעבודה מעל המחסום צריכה להיות באמונה מעל הדעת, פועל בין שני כוחות, ההשכל והרגש שלי-טבע
    כדי לרכוש שכל ורגש עליון, לכאורה הבחירה חופשית נמצאת בעלייה ב-125 מדרגות ע"י שמוש בשכל עליון.(זאת הבנתי מתוך השעור על מאמר צ"ז בשמעתי) עובר מטבע אחד לטבע שני ! איפה החופש ?
    אדם יבחר שכל עליון גם שנראה כחושך ורע
    כי " ראו וטעמו כי טוב ה' " נשאר משהו גם אם בכל מדרגה לכאורה מתחילים מחדש.
    לפי חוק שורש וענף,כל הצורות בעליון נעתקים לתחתון,

  6. המשך השאלה,
    לפי הכתוב "אין לך כל עשב מלמטה, שאין לה מזל ושוטר מלמעלה, שמכה אותה, ואומר לה: "גדל!"
    נמצא שהאדם לא בורא את מצבו הבא אלא רק מתוך גילוי מביא את מצבו הבא. נראה שכל התהליך הרוחני שעובר מקובל הנו תהליך של גילויים. הבנת עבודה ה'. כמו מדען בעולם הזה.
    מידת האמונה שרוכש תקבע את מידת הגילוי ומזה מקבל הנאה ותענוג ברצון.
    האם נכון? אשמח לקבל תשובה מהרב
    תודה, אורית

  7. אודה מאוד אם שאלותי יאושרו ואקבל את תגובת הרב

    תודה,
    אורית

  8. מה השורש הרוחני של כל החפצים הלא טבעיים כביכול שקיימים בעולמנו? ומה הפירוש שסופם להידמות לשורשם?

  9. אם בסופו של דבר יש רק נשמה אחת – שורש אחד, אז מה זה אומר שכל אחד ואחד צריך להגיע לשורש נשמתו הפרטי?

  10. מה הקשר בין שורש הנשמה, ובין "מזל" שאתה אומר לא פעם שהכל תלוי בו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest