דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על מטרת הבריאה – חלק ג'

מקובלים על מטרת הבריאה – חלק ג'

בעל הסולם

חברים יקרים! אני מתחיל לפרסם ציטוטים נבחרים של גדולי המקובלים בנושאים שונים. אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לנושאים מהציטוטים האלה, אני מבטיח לענות עליהן. (ההערות בסוגריים הן שלי – מ.ל.)

מהי תכלית הבריאה?

"לשם איזה צורך ערך השי"ת את כל הכבודה הזאת? אלא הוא כדי להעלותו [את האדם] למדרגה יותר נכבדה וחשובה, שירגיש את אלוקיו, כמו ההרגשה האנושית שכבר מוקנית לו. וכמו שיודע ומרגיש את רצונותיו של חברו, כן ישכיל בדרכי השי"ת".
בעל הסולם, תורת הקבלה ומהותה

"כוונת הבורא ית' על הבריאה מעת שנבראה, הוא להודיע את אלוקותו לזולתו. כי דבר הודעת אלוקותו, מגיע לנברא במידת שפעו הנעים, ההולך ומתרבה אליו עד השיעור הרצוי. שבזאת מתרוממים השפלים בהכרה אמיתית, להיות למרכבה אליו ית' ולדבקה בו, עד שמגיעים לשלמותם הסופית: עין לא ראתה אלוקים זולתך".
בעל הסולם, מתן תורה, ו"אדם נוצר כדי להרים את השמיים". (מתוך עצמו, הנקודה המרכזית הנמוכה ביותר, עליו למלא באור, בתכונת ההשפעה, את החלל הריק המצומצם, על ידי הרחבת גבולותיו עד עולם אין סוף – מ.ל.).
הרבי מנחם מנדל מקוצק

"תכלית הבריאה הוא נפלא עד לאין ערך, כי ניצוץ קטן ודל, כמו נפשו של אדם, אפשר לו לעלות בהשגתו אל על יותר ממלאכי השרת". (מלאכי השרת – כוחות ההשפעה ללא חופש בחירה משלהם, בדומה לבעלי החיים בעולם שלנו – מ.ל.).
בעל הסולם, שופרו של משיח

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על מטרת הבריאה – חלק א'
מקובלים על מטרת הבריאה – חלק ב'
עונה על שאלותיכם – 1

7 comments

  1. "אדם נוצר כדי להרים את השמיים", כל פעם שאני "נתקלת" במשפט הזה,וכן בכל מיני דברים שקורים לי במשך היום, אני מתמלאת ברגשות של אהבה לבורא שמציפים אותי, אפילו שאני לא תמיד מבינה מה הם אומרים. מאיפה נובעים הרגשות האלו שלי? האם אני מדמיינת אותם?

  2. שלום עליך כבוד הרב

    ברצוני לשאול על המשפט של בעל הסולם : "כוונת הבורא ית' על הבריאה מעת שנבראה, הוא להודיע את אלוקותו לזולתו"

    האם המילה "זולתו" במשפט מתכוונת לכך שכל מה שמחוץ לבורא זה זולתו או שהבורא בעצם מתייחס אל הנברא כאל חבר טוב ונאמן ולכן קורא לנו "זולת" ???

    מהו בדיוק "זולת" ? האם שאני רוצה להשפיע לבעל חיים זה גם נקרא זולת ?

    אם אפשר בבקשה להסביר יותר בחידוד על המילה "זולת" כי לא ברור כל כך

    תודה רבה וברוך השב,התגעגעתי…

    כל טוב ברוח ובגשם

    משה

  3. מה טמון במושג חבר שאפילו הבורא מכונה חבר?

  4. כיצד הרב יכול להפוך לחבר?

  5. למה נחוצים הניגודים בטבע כדי להרגיש?

  6. האדם צריך להתייגע כדי להשיג את מטרת הבריאה. היכן היגיעה של הבורא? האם אין כאן משום חוסר שוויון?

  7. שלום הרב,

    בהתייחס לקטע השלישי והאחרון (ב.הס' "שופרו של משיח") – האם חופש הבחירה הוא מעל כוח ההשפעה, לצידו, מתחתיו, בתוכו או מכיל אותו, או הכל ביחד?

    תודה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest