דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מערכת שממנה נדלית החכמה

מערכת שממנה נדלית החכמה

"וילכו זקני מואב וזקני מדין וקסמים בידם ויבאו אל בלעם וידברו אליו דברי בלק. ויאמר אליהם לינו פה הלילה והשבתי אתכם דבר כאשר ידבר ה' אלי וישבו שרי מואב עם בלעם. ויבא א-להים אל בלעם ויאמר מי האנשים האלה עמך: ויאמר בלעם אל הא-להים בלק בן צפר מלך מואב שלח אלי: הנה העם היצא ממצרים ויכס את עין הארץ עתה לכה קבה לי אתו אולי אוכל להלחם בו וגרשתיו" (בלק, כ"ב, ז'-י"א).

"ויכס את עין הארץ", כלומר את הרצון האגואיסטי שלו, והוא מוכן לעכל אותו בתוכו כדי לעשות ממנו תכונה של השפעה טהורה.

"ויאמר א-להים אל בלעם לא תלך עמהם לא תאר את העם כי ברוך הוא" ("בלק", כ"ב, י"ב).

שאלה: האם בלעם מדבר עם הבורא מפני שנמצא איתו באותה הדרגה?

תשובתי: לא. הבורא זה הכוח העליון היחיד שמנהל את הכול, וכל שאר הדמויות שבתורה, הן כוחות ותכונות של האדם שאיתם הוא חייב לעבוד כדי להידמות לבורא. לבלעם יש קשר מוחלט עם הבורא, מפני שהוא נמצא בדרגת נבואה ויכול לקיים את הוראות הבורא. מה גם, שכאן נאמר "ויבא א-לוהים אל בלעם", ולא שבלעם שמע את קולו של הבורא, כלומר זו כבר לא דרגת בינה (שמיעה) אלא דרגת חכמה (ראייה), הופעתו של הבורא בהשגה. זו המדרגה הנבואית העליונה ביותר.

הערה: אבל בלעם הוא שונא ישראל.

תשובתי: זו אכן בעיה, ומה נאמר על יתרו? הרי יתרו הוא סבא של בלעם, כלומר מדרגה עליונה יותר ממנו.

שאלה: זאת אומרת, שגם יתרו היה שונא ישראל?

תשובתי: יתרו הוא כוח שלא נמצא בישראל, אבל יש לו מגע עם הבורא, עם ישראל ועם פרעה. הוא מבין את מטרת הבריאה ואת יעודו, ולשם מה הוא צריך להתקיים במערכת הזו. ואיך משה מתקדם, מאיפה כל החכמה שלו? מיתרו! אין לנו מאיפה ללמוד את החכמה, אלא רק מהמערכת הזו, מפני שהאור מגיע דווקא על חכמת הקבלה, ובכך הוא מאפשר להשתמש בה בצורה נכונה וליישם אותה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 8.7.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest