דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מעבר מפחד בהמי לפחד רוחני

מעבר מפחד בהמי לפחד רוחני

שאלה: איך אפשר לעבור מפחד בהמי של לקבל מכות, לפחד רוחני?

תשובתי: גם מעבר כזה אפשרי רק על ידי הסביבה. אם הבורא חשוב לי, אז העיקר בשבילי זה לא המכות שקיבלתי, אלא האפשרות להשפיע לו. הכול תלוי רק בחשיבות.

אם התינוק חס ושלום חולה, אז ההורים לא חושבים על עצמם ועל איך שהם מרגישים, או על ארוחה נורמלית וטעימה לעצמם, אלא מתרוצצים איתו בין כל הרופאים. כי העיקר עבורם, זו הבריאות שלו. כלומר הכול נקבע על ידי חשיבות המטרה.

לכן אנחנו צריכים על ידי החברה להעלות את החשיבות של הבורא, חשיבות המטרה. אם המטרה היא חשובה, אז שום דבר לא ידאיג אותי יותר, עד כדי כך, שאני כל הזמן חולם וחושב רק על איך לעשות לו משהו טוב. זה כמו אצל התינוק, שאני כל הזמן חושב עליו ודואג לעשות לו עוד ועוד טוב. האהבה מחייבת אותי.

אם הסביבה תשפיע עליי את גדלות וחשיבות הבורא, אז אני אתחיל לחשוב על איך לתת לו. ואז הנתינה לבורא הופכת להיות לקבלה שלי, כי אז אני איהנה מזה שאני נותן לו, נותן למי שאני אוהב.

אבל עכשיו נשאלת השאלה, בשביל מה אני נותן: האם למען ההנאה שלי או בשביל שיהיה לו טוב? וכאן מתחיל הבירור. אולי פתאום הבורא כל כך חשוב לי מפני שדרכו אני ממלא את עצמי, משיג את העולם העליון? כלומר אני פשוט משתמש בו.

אני חייב לדעת שאני באמת ממש נותן לו ללא שום תועלת לעצמי. וכאן אני מבין שאני חייב להתנתק מכל קבלה לעצמי בחזרה, מכל רווח עצמי. אפילו שאני לא אדע שאני נותן לו, מפני שהידיעה הזאת היא כבר תענוג גדול.

אם אני יודע שנתתי לו כל כך הרבה ועד כמה הוא נהנה, אז זה כבר תענוג גדול בשבילי. הבורא יודע עליי, אנחנו נותנים זה לזה, אנחנו קשורים בינינו, ואז בשביל זה כדאי לי לעבוד. כי מי שמשרת לגדול, גם כן בעצמו הופך להיות גדול.

אני צריך להגיע למצב כאשר אני לא רוצה לקבל שום תגמול בשום צורה עבור הנתינה שלי. ואז אני מתחיל לחפש איך להתנתק מכל תגובה חוזרת, כאילו שאני זורק לחלל את כל היגיעה שלי, את כל האהבה שלי ולא מרגיש שום תשובה בחזרה. אני רק מבקש כוח שיאפשר לי לעשות דבר כזה ואיזה שהן אבחנות שאני בכל זאת נותן לבורא, ולא שאני סתם משחק ועושה תרגול עם עצמי.

וכאן כבר מופיעה התשוקה להכרת הבורא בצורה הרוחנית: שהיא מנותקת ממני, ויחד עם זה, בכל זאת נותנת לי אפשרות לעבוד בצורה מדויקת, לעבוד ביחס אליו. זוהי מערכת מאוד מיוחדת שמאפשרת לי להתנתק מהרצון לקבל שלי, מהאגו שלי, ויחד עם זה להשתמש בו כדי לתת ולהשפיע לבורא, ובכך מקבל אבחנות מדויקות כיצד צריך לעבוד.

זה מאוד לא פשוט, אבל מערכת כזאת מתגלה לנו. היא כבר נבראה על ידי השבירה והתיקונים שבאים אחר כך בעולמות העליונים: אצילות, בריאה, יצירה, עשייה.

אבל העיקר זה להתכלל בקבוצה, שבפועל תביא אותנו למצב רוחני כזה. לא חשוב אם קראנו על זה או לא וכמה הבנו או לא, אנחנו מתחילים להבין את הבורא מתוך עבודה מעשית, כמו שכתוב: "ממעשיך הכרנוך".

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש "אהבת חברים", 04.09.2014

ידיעות קודמות בנושא:
חוק האהבה
בחינה באהבה
ממה מפחד ירא ה'?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest