דף הבית / המשבר ופתרונו / מעבר לכסף של העולם הרוחני

מעבר לכסף של העולם הרוחני

דעה: "תארו את ראש הבנק המרכזי של אירופה מרחף במסוק מעל הערים הגדולות וזורק כסף! צעד כזה מעיד עד כמה חזקים הספקות לגבי היעילות של מדיניות מוניטרית שנועדה לתת דחיפה לצמיחה כלכלית ולמנוע דפלציה. שיעור הריבית של הבנק המרכזי של אירופה שלפיו הוא מלווה כספים, מופחת בהדרגה עד ל-0%. בצרפת שיעורי הריבית נהיו אפילו שליליים. 40% מהחובות של מדינות אירופה (2.86 טריליון יורו) נסחרים כעת לפי ערך של פחות מ-0%. כדי למנוע השקעה של הכסף בחשבונות הבנק, מחליטים להטיל עליהם מס בתקווה שהבנקים יתחילו לתת הלוואות. אבל המדיניות המוניטרית הזאת של הבנק המרכזי של אירופה לא הניבה תוצאות.

חלוקה ישירה של כסף בקרב התושבים הוא דבר שצריך לגרור אחריו עלייה בצריכה. אם ניתן כסף לכל אזרח, הוא מיד יבזבז אותו, אבל המסה של הסחורות תישאר כמקודם. כתוצאה מכך הכסף שחולק יגרור אחריו באופן אוטומטי עלייה בצריכה ועליית מחירים. כלכלנים רבים מכנים את ההצעה הזאת אבסורדית. ההצעה להעברה ישירה של כסף לחשבונות של אזרחי אירופה מעלה שאלות בעלות אופי דמוקרטי, כגון: למי יש את הזכות לקבל החלטה לגבי המימון? האם לפרלמנטים שנבחרו בצורה דמוקרטית ולא לבנק מרכזי עצמאי שמחליט לבד וללא פיקוח כלשהו מצד האזרחים? למי ואיך לחלק את הכסף הזה?

הכול תלוי בשאלה של היווצרות תקציב אירופאי אמיתי. חברות ומשפחות לא רוצות אשראי בגלל אי הוודאות בקשר לעתיד. הבנקים המרכזיים מזרימים לשווא טונות של כסף לצינורות הכלכלה, מפני שכולם מחטיאים את המטרה, כלומר אינם משפיעים על נפח הצריכה."

תגובתי: עידן הכסף הסתיים. צריך לחפש תמריץ רוחני, הפוך מהכסף. זה נראה בלתי אפשרי להחליף את התמריץ האגואיסטי המובהק בתמריץ אלטרואיסטי בלתי מובהק, אבל העולם מתקדם לקראת זה, והתוכנית הפנימית שלו חייבת להתממש, מעבר לכסף של העולם הרוחני. "כסף" בא מהמילה "כיסוף", כלומר "מסך" שמכסה את האגו, והוא מדבר בדיוק על כך שלא צריך לקבל, אלא לחלק, כפי שכבר מדברים הכלכלנים הנכבדים בעצמם.

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest