דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מספיק לנוע ולגשש בחשכה

מספיק לנוע ולגשש בחשכה

הפילוסופיה יכולה להיות מסוכנת לאנושות, מפני שאינה נעצרת לפני הגבול שעד אליו פועלים החושים שלנו, אלא ממשיכה להוציא מסקנות גם בתחום הרוחניות על בסיס השערות בלבד, ובכך מאבדת את האמת. הכוונה היא לא לאותה הפילוסופיה שנלמדת באוניברסיטאות, אלא באופן כללי כל גישה לחיים שהומצאה על ידי האדם, גישה שאינה נשענת על עובדות ריאליות. בכל אחד מאיתנו מסתתר פילוסוף גדול, ועלינו להילחם בגישה הזאת.

מספיק להעיף מבט על המשבר שהעולם חווה עכשיו בכל הצורות האפשריות. אין בכוחנו להסתדר עם העולם המשתנה ואין ברשותנו הוכחות לגישה החדשה הבאה שאנחנו מנסים ליישׂם, וגם זה נקרא "פילוסופיה". אחד מציע פתרון אחד כדי לתקן את העולם, האחר מציע פתרון אחר, אך מאיפה הם יודעים כיצד זה יפעל? – בדרך כלל ההחלטה מתקבלת מחוסר ברירה, רק כדי לנסות ואולי זה יעזור, אך אין לזה שום יסוד ריאלי.

כך כבר ניסו בעבר לבנות חברה של צדק כולל ברוסיה, על תיאוריה אחת חסרת בסיס שאינה מוכחת על ידי שום עובדות. מהצד השני, אם אנחנו כל הזמן מתקדמים בכיוון הלא נודע, אז איך אפשר להתקדם אחרת? – אין לנו אפשרות לבדוק את מה שעדיין לא הושׂג על ידינו. אך לא ניתן ליישׂם שום דבר אם לא מנסים. וכיצד האנושות יכולה להתקדם על בסיס מדעי מוצק אל המצבים הבאים שלה, בהם עדיין איננה נמצאת, אלא עדיין רוצה להשׂיגם?

מובן שבמקרה כזה כל ההתקדמות שלנו תתבסס רק על הפילוסופיה, על התקווה שבסופו של דבר משהו יסתדר. ובדיוק זה מה שאנחנו רואים כשאנחנו מביטים לאחור, על כל הדרך שנעשׂתה על ידי האנושות עד כה. התקדמנו תחת ניהולה של הפילוסופיה, צורה שאינה מלובשת בחומר. כל פעם המצאנו כיצד זה יכול להיות, ואחר כך ניסינו להלביש זאת על החיים, ובכל פעם טעינו! זו הייתה הצורה של ההתקדמות שלנו, בשיטת הניסוי והתהייה, עד ימינו ממש. כי הרי הצורה הבאה אף פעם אינה ידועה לנו מראש.

רק עכשיו הגענו למצב שאנחנו מסוגלים לגלות את הצורה הבאה שלנו! זה מתגלה בקשר בינינו, ואם אנחנו יכולים לגלותה מראש, לא יהיו לנו שום בעיות להשׂיג הצלחה. לאחר שנגלה את השינויים המתרחשים בנו בצורה הרוחנית, נוכל ליישׂמם גם בעולם הגשמי, בחברה האנושית שלנו. אז לא נצטרך יותר להתקדם דרך מכות וייסורים, בשיטת הניסיונות והטעויות! זה מה שחכמת הקבלה מציעה לאדם.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 29.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
האדם צריך לראות את הדרך לפניו!
בחיפוש אחר בעלי ברית נבונים
מדע-על

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest