דף הבית / אקטואליה / מנהיגים עיראקים בעד שלום עם ישראל

מנהיגים עיראקים בעד שלום עם ישראל

שאלה: כ-300 מנהיגים שיעים וסונים בעיראק, נפגשו בשבוע שעבר וקראו לארצם להצטרף ליוזמת הסכמי אברהם ולקונן יחסים דיפלומטים מלאים עם ישראל. הם קראו גם לבטל את החוק במדינה שמפליל קשרים של אזרחים עיראקים עם ישראלים. את הכנס יזם ארגון Center of Peace Communication שמושבו בניו יורק. מאז אותו כינוס, הוצאו צווי מעצר נגד כמה מהמשתתפים בעצרת הזו. מה דעתך על היוזמה הזו? האם שלום עם עיראק באמת יכול לתרום למדינת ישראל כרגע?

תשובתי: שלום תמיד כדאי, ודאי שזה תלוי באילו תנאים, אבל לא צריכה להיות התנגדות לשלום, אין אופוזיציה לשלום.

שאלה: היוזמה הזו יכולה באמת לקרב אותנו לשלום, או שכרגע השלטונות בעיראק לא יתחשבו בזה?

תשובתי: בינתיים אני שומע להיפך, איראן נכנסת לעיראק ורוצה לבנות שם מערכות מלחמה. השאלה האם זה שוב יגיע לחיבור בין שתי מדינות שאנחנו תמיד סובלים מהחיבור ביניהן, כבר היו דברים כאלו לפני 30-20 שנה. אם אנחנו רוצים שמדינות בעולם יהיו בעדינו, עלינו להיות בעד עצמנו. עלינו לדעת איך עושים שלום וביטחון בעולם, איך נותנים יחס טוב לעולם, כשאנחנו בינינו נתנהג בצורה יפה, גם אומות העולם יתייחסו אלינו כך.

שאלה: אם נחזור רגע לכנס המפתיע הזה, אז אותם מנהיגים טענו שעד שנת 1933 בערך חלה התדרדרות ביחס ליהודים בעיראק. בשנת 1941, תחת תעמולה נאצית, כבר הותר דמם של היהודים. בתקופה שלפני הפרעות האלו, עיראק הייתה בעלת מסורת עתיקה ומפוארת, אולם לאחר מכן חלה התדרדרות בגלל חוסר סובלנות לתרבויות ולעמים ובגלל שליטים עריצים שרצו להפריד ולמשול. האם זו הסיבה שהרסה את הצביון של עיראק?

תשובתי: ללא ספק ראינו זאת לאורך כל ההיסטוריה וזה כתוב אפילו במקורות שלנו, שכל מקום שממנו היהודים יוצאים הופך לחורבה, וזה קורה גם בזמננו. זה יקרה גם ברוסיה, במזרח אירופה ובארצות ערב שמהן יצאו יהודים, כי זה תמיד כך, זה כבר ידוע. אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר עם המדינה, רק לגרום לכך שהיהודים יצאו ממנה. זה מה שאמריקה רצתה לעשות ברוסיה. שנים רבות היא נאבקת על יציאת היהודים מרוסיה., לא בגלל שהיא אוהבת את היהודים, ולא בגלל שהיא צריכה אותם, אלא כדי לתת מכה ניצחת לרוסים.

שאלה: האם אומות העולם מכירות בכך ומודעות לזה?

תשובתי: אנחנו יכולים ללמוד מההיסטוריה. את היהודים שהגיעו לספרד זרקו ממדינה למדינה, מספרד לפורטוגל, ומפורטוגל שוב דרך ספרד לצרפת, לגרמניה, לכל אירופה. בכל מדינה שבה הם היו, המדינה פרחה. כשהיהודים יצאו, "יצא המזל" מכל מדינה ומדינה, עד שאירופה הגיעה לימי ביניים ואז היהודים נכנסו למזרח אירופה, לרוסיה.

הערה: כאשר גירשו את היהודים מספרד, הסולטן הטורקי התבטא כמה פעמים ואמר איזה טיפש מלך ספרד ששולח את התנינים הכי טובים שלו ישר אליו. הוא קיבל אותם בשמחה אליו, כי הוא ידע שהם יעזרו למדינה שלו.

תגובתי: כן, אלה דברים ידועים. בעידן הנוכחי המודרני אפשר לראות מה קרה לכל מדינות ערב שמהן יצאו היהודים.

שאלה: ההיסטוריון ורנר זומברט אומר שעם ישראל היה כמו שמש. בכל מקום שזרח, חיים חדשים צמחו מן הארץ. מקום שעבר ממנו, בא אחריו חורבן. מהו הכוח שיש ליהודים? מה הם מביאים איתם?

תשובתי: קשר עם הכוח העליון, אפילו בדרגה הקטנה ביותר, זה מביא לאותה מדינה פריחה.

 

מתוך ישיבת כתבים, 30.9.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest