דף הבית / כללי / מלמעלה למטה ומלמטה למעלה

מלמעלה למטה ומלמטה למעלה

thumbs_32_100_wp1.gif

שאלה: איך בדיוק מתגלים מאפיינים ספציפיים של עמים שונים בחיים שלנו? מאלו ספרים אפשר ללמוד על זה ואיפה ניתן למצוא אותם?

תשובה: מקובלים כמעט ולא כתבו על זה.
כך או כך, בשום ספר לא תמצא את ה"אמת" על דבר מסוים. אדם משיג את האמת אך ורק מתוך ההתגלות האישית של העולם העליון והשלכותיו על עולמינו בשני העולמות בו זמנית.

כתוב "אין לך עשב מלמטה שאין לו כוח ממונה עליו (מלאך) מלמעלה שאומר לו: גדל !" (בראשית רבה פרק י'). אבל זה נכון רק לגבי ההשתלשלות מלמעלה למטה, ולא לגבי העלייה מלמטה למעלה. אנחנו לא יכולים להשפיע בחזרה על העולם הרוחני בפעולות הפיזיות שלנו וגם לא במחשבות שלנו.

2 comments

  1. שלום לרב

    הרבה פעמים אני נאלצת להתמודד עם כל מיני בעיות בחיי היומיום שקשורים לילדים לפרנסה וכו…. הבעיות הללו מטרידות אותי ואני מרגישה שמוטלת עליי האחריות המלאה לטפל בהם. אך כיוון שאני חשה בילבול גדול ותמיד נכשלת למצוא את הדרך הנכונה לפתור את הבעיות,  אני נופלת למצבי רוח קודרים ולתחושת חוסר אונים. אני לומדת כמעט מדי יום ומשתתפת בהפצה, אך למרות זאת הבילבול וחוסר האונים שלי רק הולך וגדל. איך עליי להתייחס לזה ומה עליי לעשות כדי להחזיק את עצמי ואת בני ביתי במצב רוח מרומם ?

  2. לעובדת,

    ברכת שלום על התורה/רב"ש/פרשת בשלח/מאמר צג

    עמ' קי' פסקה: הנה יש לאדם גוף ונפש:

    הנה יש לאדם גוף ונפש: הגוף נקרא כלי של הרצון לקבל תענוג ושכל, והנפש נקרא כוח ההשפעה שיש באדם. לכן כשאדם מתפלל לה' ומצפה שקב"ה ישפיע לו שפע, אבל המצב שבו הוא נמצא, יש לו גוף בריא, זאת אומרת שהגוף עוד יכול למצוא בעבודתו בחינת שכל ותענוג, או לכל הפחות אחד משניהם – עוד לא נקרא עני ואביון, משום שהגוף יקבל תמורה עבור עבודתו.

    אבל בזמן שהאדם רוצה ללכת על דרך האמת, היינו למעלה מהדעת, וגם על מנת להשפיע, אז אין לגוף מה שיקבל, ואז נקרא הגוף שבור. אם כן מהו מתפלל אז ? – שה' יעזור לו ללכת עם הנפש, היינו עם הרצון להשפיע. והגוף מפריע לו, משום שהוא רואה שאין לו שום תמורה מהדרך הזו שהאדם רוצה ללכת על דרך האמת. וקב"ה שהוא המשפיע, הוא קרוב אל הנפש, היינו שיש השתוות עם הנפש, משום שהנפש רוצה ללכת בדרך השפעה, וזו היא כל תפילתו – לכן הקב"ה שומע את תפילתו. וזה פירוש: כי שומע אל אביונים ה'.

    מה שאין כן כשהאדם עשיר: או המעשה משפיע לו תענוג ושכל, או לכל הפחות אחד משניהם – נמצא שכל תפילתו היא רק עבור הגוף, היינו הרצון לקבל. לכן לא כתוב: כי שומע אל העשירים, אלא רק אל אביונים  – כי רק עם אביונים הוא קרוב. שענין קרוב הוא השתוות הצורה.

                                                                [מוצש"ק בשלח תשל"ב]

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest