דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מלחמה הירואית נגד החולשה

מלחמה הירואית נגד החולשה

מתוך מאמר של הרב"ש, "מה לדרוש מאסיפת חברים":

"שהאדם צריך לתת יגיעה בכדי להשיג אהבת הזולת. וזה נקרא "יגיעה", היות שהוא צריך לעבוד למעלה מהדעת. כי מצד השכל, איך אפשר לדון את השני לכף זכות, בו בעת שהשכל מראה לו את פרצופו האמיתי של חבירו."

יוצא, שאנחנו חייבים לתת יגיעה בכאלה מצבים, שבהם אנחנו לא רוצים את זה. אני לא מרגיש שום דחף לעבודה, שום רצון ושום עניין, אחרת זה לא היה נחשב ליגיעה. לא מושך אותי לאהוב את החבר ולהעריך אותו. ויכול להיות שדווקא צריך לחפש כאלה מצבים, כאשר החבר לא מעניין אותי, לא נעים לי איתו, ואני מכוּון נגדו. ואז אני אראה עד כמה אני לא מסוגל לאהוב את הזולת, ואוכל לבדוק האם זה מחייב אותי לתת יגיעה.

לפעמים בזמן אסיפה גדולה או אירוע מיוחד, אני מתפעל מהרוח הכללית ששוטפת את כולם. ואז ודאי שהכול בסדר איתי. אבל ברגע שאני יוצא מהשפעה חיצונית כזאת, אז אני מייד נופל. כלומר אני לא מתעורר בעצמי. לא בא לי לחשוב על אהבת חברים, על החיבור. גם גדלות המטרה נעלמת ואני מעביר את הזמן ללא תכלית, עד ששוב תבוא איזו התעוררות מלמעלה.

אבל דווקא באותו הזמן, כאשר אנחנו נמצאים ללא רוח חיים, אז צריכים לתת יגיעה. כי כאשר נותנים לי רוח חיים מלמעלה, אז אין לי כבר מה להוסיף מעצמי, אני לגמרי נפעל מלמעלה. נדמה לי, שאני כביכול פועל בעצמי, אבל אני כולי נפעל מלמעלה ונמצא תחת שליטת העליון. ולכן, כל מה שנעשה על ידִי, זה לא נחשב על חשבוני בכלל.

ורק באותו הזמן, כאשר אני לא מרגיש בתוכי רוח חיים, אני צריך בעצמי לחייב את עצמי לתת יגיעה, וזה ייחשב על חשבוני. אז זה ייקרא יגיעה, תפילה, איתערותא דלתתא, שזה ימשוך את המאור המחזיר למוטב. והמאור הזה ייתן לי משיכה לזולת, לאהבת חברים, וזה כבר ייקרא על חשבוני.

כל זה אך ורק בתנאי, שאני יצרתי את ההתעוררות מלמטה, שעליה מגיעה האיתערותא דלעילא, שזה המאור המחזיר למוטב שאני משכתי. ולכן גם התיקון יהיה שייך לי. במצב שבו אני מרגיש ריחוק מהחברים, שפלות, אי אכפתיות, אני אקבל רוח חיים. הבעיה היא רק בזה, איך לתת יגיעה, אם אתה מרגיש את עצמך לגמרי ללא רוח חיים, איך להשתוקק לאהבת חברים בזמנים כאלה.

על זה כתוב: "כל מה שבידך, בכוחך לעשות, עשה!". צריך לחשוב על זה, לדון בזה, להתייעץ זה עם זה, מה צריך לעשות. ודווקא כל זה נחשב ליגיעה שלנו.

מתוך ההכנה לשיעור, 28.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
באפיסת כוחות
חלק האדם שבמנוע
כשמשתלטת השינה…

One comment

  1. מתי מתחילה היגיעה? האם היגיעה היא למצוא את הדרך לאהבת הזולת בנסיונות שונים בהתקשרות עם הסביבה , או האם היגיעה מתחילה לאחר שהאדם כבר יודע זולתו ועבודתו והעבודה הופכת להיות כהולך ומוסיף?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest