דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מי כתב את ספר הזוהר?

מי כתב את ספר הזוהר?

שאלה מה –  Facebook: מי בכל זאת המחבר של ספר הזוהר, רבי שמעון או קבוצה של סופרים, החברים שלו שמספרם עשר? אינני מבין איך אפשר לכתוב יחד.

תשובתי: רבי שמעון לא היה יכול לכתוב לבד את הספר הזה, מפני שלפני כן היה עליו להעביר את הספר הזה דרך תלמידיו. תחילה כולם דנו ביניהם, כל אחד הביע את ההתפעלויות ואת ההתרשמויות שלו. הם לא השלימו זה את זה, אלא שילבו ואספו אותם לדעה אחת יחידה, בכך שהתעלו מעל עצמם, וכתוצאה מכך יצאה ההשגה העליונה, ספר הזוהר. בכך שהתאחדו ביניהם, הם התעלו לדרגה הבאה שבה הפכו כביכול לסופר אחד, לאדם אחד.

הערה: אולם, במקורות נאמר שרבי שמעון דיבר, ורבי אבא רשם…

תשובתי: צריך להבין מה הכוונה "רשם". לא מדובר על רישום פיזי, אלא על כך שהם השיגו מצב שבו האור הלבן כותב על רקע שחור, כלומר בתוכם. זהו עמל קולקטיבי של אדם אחד הנכלל מכולם, כאשר כולם כאחד. לכן, בספר הזוהר מסתתר כוח. יתרה מכך, דווקא בשל עובדה זו, צריך לקרוא אותו יחד ולא לבד.

אם קוראים את ספר הזוהר ביחידות, אין בו כל תועלת. לשם כך, צריכים להתאסף עשרה אנשים (מניין), להתחבר לאחד יחיד שלם ובקריאת הטקסט יחד, כל אחד מתחיל להרגיש במידה מסוימת את מה שמחברי ספר הזוהר הרגישו.

שאלה: אתה חודר לספר הזוהר או שספר הזוהר חודר לתוכך?

תשובתי: ספר הזוהר זה האור שמקיף אותנו. לכן, באותה מידה שבה הקוראים מתחברים יחד, הם מאפשרים לאור להיכנס לתוך השילוב המשותף ביניהם ולפרמט אותו, מתוך זה נובעת הרגשת הספר. כך נאמר גם בתורה, שאלה "אותיות לבנות על רקע שחור", כלומר האור שכותב על הרצונות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 25.1.2017

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest