מילון פורים קבלי

לייטמןלכל פרט במגילת אסתר יש משמעות פנימית המתגלה למי שמתקדם ברוחניות.

אוזני המן (כיסי המן) – אוזני המן נקראים 'כיסים' (המן – טאשים), המסמלים חסרונות לקבלת הרוחניות. המנהג לאכול "אוזני המן" בפורים נועד להזכיר לנו שהמן המסמל את האגו ששולט בנו הוא הסיבה להרגשת הכיסים הריקים, ההרגשה שחסרה בחיינו רוחניות.

לבוש מלכות – "לבוש" מסמל את הכוונה על מנת להשפיע, הכוונה לאהוב ולתת, שמתלבשת על רצון האדם שאותו מסמלת בחכמת הקבלה ספירת המלכות.

משלוח מנות – מנהג משלוח המנות איש לרעהו מסמל את תכונת ההשפעה, את פעולת הנתינה לזולת. משלוח המנות מבטא את תכונת האהבה בין איש לרעהו ולכן הוא כולל מזון ומשקה כאות לשלמות המתנה.

סוסו של מרדכי – "סוס" מסמל את רצונו של האדם לקבל הנאה. כשמרדכי גובר על המן, הוא מקבל את השליטה על רצונו של האדם וזה נקרא שהוא "רוכב על הסוס".

עד דלא ידע – עד דלא ידע בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי", זהו מצב המציין את גמר התיקון של כל הרצונות. בנקודה זו האדם אינו זקוק יותר לבדיקות ובירורים ביחס לאופן השימוש ברצון שלו. האדם שהגיע למצב המתוקן אינו מבחין עוד בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי".

עד חצי המלכות – ספירת המלכות מסמלת את כלל רצונות האדם. על חצי מהרצונות שולט כוח הנתינה ולכן הם מותרים לשימוש. על החצי השני שולט כוח הקבלה ולכן אסור לאדם להשתמש בו. המלך, הבורא, מתיר לאסתר המלכה להשתמש בכוח הנתינה בלבד – "עד חצי המלכות".

עמלק – עמל"ק הם ראשי תיבות של "על מנת לקבל". המן מייצג את הכוונה האגואיסטית, הכוונה על מנת לקבל לעצמו, לכן נאמר שהוא מזרע עמלק. לעומתו, מרדכי היהודי מייצג את הכוונה לתת לזולת, הכוונה על מנת להשפיע.

עץ התלייה – עץ התלייה הוא "עץ הדעת" שמסמל את הרצון לקבל שבאדם. ניתן להשתמש בכוח זה עם הכוונה על מנת לקבל לעצמו, שמכונה "המן", או עם הכוונה על מנת להשפיע לזולת, שמכונה "מרדכי". בתחילה חושב "המן" שהוא יכול לשלוט על כוחות הקבלה שבאדם, ורוצה לתלות את מרדכי על עץ התלייה. אולם מאוחר יותר מתגלה ש"מרדכי", הכוונה על מנת להשפיע לזולת, הוא ששולט בעץ, ותולה עליו את "המן".

ריקוד – צורת ביטוי המבטאת תחושת אחדות והרגשת שמחה. הרוקדים מרימים את עצמם מעל הקרקע לאוויר. ביטוי זה מסמל את רצון האדם "לקפוץ לשמיים", ואת הסכמתו עם דרך ההתפתחות הרוחנית שמטלטלת אותו פעם לכאן ופעם לכאן, כמו בריקוד, אך מביאה אותו בסופו של דבר אל השלמות.

שתייה לשכרה – שיכר מסמל את "אור החכמה". בפורים נהוג לשתות מפני שחג זה מסמל את גמר התיקון של נשמת האדם. זהו מצב שבו מצוי הנברא בחיבור מושלם עם הכוח העליון, ויכול לקבל את כל התענוג שמגיע ממנו, המכונה "אור חכמה", ללא שום הגבלה.

שמחה – היא סימן של התפשטות ההנאה ברצונות המתוקנים.

מתוך "מילון פורים קבלי" – לקריאת המילון השלם הקליקו כאן.

לצפייה בתוכנית הטלוויזיה "כל יום פורים"

2 comments

  1. חחח תמונה נחמדה Wink

  2. מקבוצת הקבלה בבואנוס איירס

    Kulanu יחד לקראת האיחוד בתמיכה באירופה שחרור אהבה בעולם !!!!!!!!
    שלנו לבבות עם כולכם
    כלי Lejaim חברים בעולם Lejaim !!!!!!!

    חברים בואנוס איירס ארגנטינה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest