מיהו האדם

שאלה: להבנתי, אם לא מתייחסים לגוף הביולוגי, אז האדם, אלה כוונות, מחשבות, רגשות, רצונות. איך לחלק ולמיין אותם? מיהו האדם?

תשובתי: כל החומר, זה רצון ליהנות. והרֵגשות שמופיעים בחומר הזה, הם תענוג או ייסורים, שכלפיהם בהתאמה קיימים אהבה או שנאה. בחומר קיימות שלוש דרגות: דומם, צומח וחי. וסוג נוסף שנקרא "אדם". זה כבר מצב אנומלי של הטבע, שבו החומר מרגיש את עצמו ואת הכול בתוכו, ומתחיל לשנות את הצורה של הרגשות שלו, מנהל אותם, שולט עליהם, משנה את הכיוון שלהם, את ההערכה שלהם בתוכו, ובאופן כזה יוצר מעצמו משהו חדש לחלוטין.

הרצון מודרך על ידי הרגשות והאפשרות להקנות לרגשות האלה הדרגתיות מסוימת ולשנות כלפיהם את היחס שלו, מאהבה לשנאה ומשנאה לאהבה, בכך הוא עולה מעל הרגשות שלו ובונה מעצמו מהות חדשה לגמרי, תכונה חדשה שנקראת "אדם".

הכוונה לא לאדם בעולם שלנו, אלא לאדם רוחני, כלומר רצון שבנה מעליו חלק נוסף של "ראש", שמכתיב לרצון התמצאויות ומגמות פעולה חדשות ביחס לבורא, ולא ביחס למצב ההתחלתי שלו ליהנות או לסבול.

שאלה: מה ההבדל בין רצונות לרגשות?

תשובתי: הרצון, זה חומר הבריאה והרגשות, זה מה שאני מרגיש בתוך הרצון.

שאלה: השׂכל שלנו נותן לנו להבין מה אנחנו מרגישים?

תשובתי: תלוי באיזו דרגה אנחנו נמצאים. בדרגות דומם, צומח וחי, השׂכל ניתן לנו כדי לברוח מייסורים ולהתקרב לתענוגים, כלומר לבחור נכון את כיוון ההתמצאות: מקסימום הנאה, מינימום סבל. ואילו בדרגת "אדם" כבר מתפתח אצלנו ה"ראש", הכרה שמשיגה את הדרגה הזאת. אז, אנחנו מתחילים לשאול את עצמנו שאלה אחרת: בשביל מה אני קיים? מהי משמעות החיים? כאן מופיע כיוון התמצאות אחר לגמרי, יחס אחר כלפי עצמי, כלפי העולם, כלפי החיים, כלפי הקיום, כלפי המטרה, דבר שלא קיים בדרגת חי.

המטרה של כל רצון בדרגת החי (בהמה), היא להרגיש כל רגע בנוח, מסופק ובטוח באופן מקסימלי. ואילו האדם אינו יכול ליהנות ולהסתפק רק בזה (אם אנחנו מדברים על אדם ב – ה' הידיעה). בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לאו, הפרספקטיבה שמניעה אותו אחורה או קדימה (בעיקר, קדימה), יכולה להשפיע באופן שורשי על הרגשת התענוג או הייסורים שלו. ולכן, ברגע נתון הוא יכול להעדיף ייסורים, כדי ליהנות בעתיד.

מי שמעדיף בניגוד לייסורים להשקיע בעתיד מיוחד, שלא מסתכם אפילו בתענוגים או ייסורים, אלא בממדים נעלים יותר, נקרא בחכמת הקבלה "אדם", שזה אומר "דומה לבורא". באופן כזה, הטבע כולל בתוכו דרגות דומם, צומח וחי. ואילו האדם, זה מי שהופך את הטבע שלו להיות דומה לבורא.

מתוך שיעור וירטואלי, 13.08.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest