דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מיהו אהרון הכהן הגדול?

מיהו אהרון הכהן הגדול?

אהרן, הוא המדרגה העליונה ביותר של פעולת האדם, המחברת את האור עם חומר הבריאה. זהו השורש, היסוד, הסיבה והמטרה הסופית של הבריאה.

"כי אהרן הוא התחלה לכל כוהני העולם, כי בו בחר הקב"ה מכל, כדי לעשות שלום בעולם, משום שדרכיו של אהרן העלו אותו לזה.  כי כל ימיו של אהרון היה משתדל להרבות שלום בעולם. ומשום שדרכיו כך, העלה אותו הקב"ה לכהונה, שיכניס שלום בפמליה של מעלה. כי ע"י עבודתו, גורם זיווג הקב"ה ושכינתו, ונעשה שלום בכל העולמות" (ספר "זוהר לעם", ויקרא, פרשת אמור, סעיף 2).

לא מדובר על אדם. אנחנו לא עוסקים בכאלה מושגים כמו זיווגים חלבוניים או אפילו רצונות נפרדים. אהרן, זהו מבנה שלם, שכל הזמן שואף לקבוע את הקשר ההדדי ההדוק ביותר בין תכונות ההשפעה והקבלה.

כי השפעה, זוהי תכונה של הבורא, וקבלה זוהי תכונה של הנברא, היכן שהן לא תתגלינה. יוצא, ששתי התכונות תמיד נמצאות באיזה שהוא יחס אחת כלפי השנייה, מפני שאחת לא יכולה להתגלות ללא האחרת ומתבלטת על רקע ההופכיות שלה.

באופן כזה, אהרן מגלם מערכת שמאזנת את שני הכוחות ומגיעה לחיבור ההדדי שלהם. בסופו של דבר יוצא משהו משותף, איפה שכבר אי אפשר להבדיל בין תכונת ההשפעה לתכונת הקבלה, עד כדי כך הן משלימות זו את זו. השגת המצב זה, מהווה את מטרת הבריאה.

שאלה: איך שחור יכול להתחבר עם לבן, בכזאת צורה, שלא ניתן יהיה להבדיל ביניהם?

תשובתי: כאשר השחור מקבל על עצמו את כל התכונות של הלבן, והלבן מקבל על עצמו את כל התכונות של השחור, אז הם יכולים להתחבר הדדית ולהשלים זה את זה.

עבודת אהרן היא בשילוב של תכונות מנוגדות. נאמר, שהוא היה ההתחלה לכל כוהני העולם, מפני שזו אינה פעולה אחת נפרדת באיזו שהיא מדרגה באיזה מצב מסוים, אלא עבודה מיקרוסקופית בלתי פוסקת בכל השיבוצים של החומר הענקי שארוג משני כוחות (השפעה וקבלה), בכל קשר שצריך להיות החיבור הנכון שלהם.

בתורה נאמר, שהבורא בחר באהרן לעשות שלום בכל העולם. שלום בעולם, זהו מצב בכל הרצון הענקי. בהקשר הזה, למילה "שלום" יש לפחות שתי משמעויות:

  • חיבור של כולם ושל הכול.
  • שיתוף פעולה הדדי נכון בין תכונות מנוגדות.

כי שלום, זה חיבור של תכונות שונות לחלוטין. ולהגיע לשלום, זה אומר, להגיע לחיבור טוב עם העליון. דווקא לזה משרת הכוהן.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 14.05.2014

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest