דף הבית / כלכלה / כסף / מידות מוגזמות בחסכנות פוגעות בכלכלה

מידות מוגזמות בחסכנות פוגעות בכלכלה

laitman_2010-12-14_9651_us.jpg

דעה של פול קרוגמן, חתן פרס נובל (עם הערות שלי בסוגריים, מ. לייטמן): מתחילת המשבר חלפו ארבע שנים. התגברנו על הירידה הכלכלית, אולם העלייה טרם החלה. באותו הזמן ששיעורי האבטלה באירופה גדלו, בארה"ב הם ירדו מעט (זה המצב הכלכלי לפני בחירות), אך עדיין שיעורי האבטלה גבוהים מדי ורחוקים מהמדדים של השנים האחרונות. מיליוני אמריקאים נמצאים במצב קשה. כל חודש הסיכוי לעתיד מוצלח אצל הצעירים יורד. ומכל זה היה אפשר להימנע (במבט לאחור הפיתרון תמיד נראה פשוט).

העובדה היא, שיש לנו ידע וכלים כדי לשים קץ למשבר הזה (המציאות מוכיחה ההיפך!). אילו היינו מיישמים את העקרונות הכלכליים הבדוקים, שהתאמתו שוב באירועים האחרונים (שהביאו אותנו למשבר), כבר בקרוב, אולי בעוד שנה-שנתיים, היינו משיגים תעסוקה מלאה בשוק העבודה (כדי להמשיך לרוקן את המשאבים, לייצר מוצרים מיותרים שמתקלקלים מהר, רק כדי לצבור בחשבונות הבנקים ניירות ירוקים).

ואם עדיין לא התגברנו על המשבר, אשמים בזה חוסר הבהירות במחשבה וחוסר הרצון הפוליטי (חוסר הבנת טבע המשבר וכתוצאה מכך – חוסר הבנת הפיתרון שלו). אנחנו, הכלכלנים והפוליטיקאים, כמו כן האזרחים הרגילים מן השורה, חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי לתקן את הטעויות הללו (כדי לייסד את התיאוריה והפרקטיקה של היציאה מהמשבר, צריך להתחיל לחשוב לא רק על קבלה אלא גם על השפעה ולממש זאת, קודם אנחנו צריכים לתקן את עצמנו מאגואיסטים לאלטרואיסטים). אנחנו מסוגלים לשים קץ למשבר, ולכן אנחנו צריכים לתמוך במדיניות שמכוונת דווקא לזה.

ידיעות קודמות בנושא:
העולם נשאר ללא עבודה
במה יעסקו המובטלים?
הוויתור על החובות הוא התרופה האחרונה של הכלכלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest