מטֵה מנחה

"וידבר ה' אל משה לאמר: דבר אל בני ישראל וקח מאתם מטה מטה לבית אב מאת כל נשיאהם לבית אבתם שנים עשר מטות איש את שמו תכתב על מטהו: ואת שם אהרן תכתב על מטה לוי כי מטה אחד לראש בית אבותם" (קרח, י"ז, ט"ז-י"ח).

לכל אחד מהנשיאים של שנים עשר השבטים, היה מטה משלו. מטה זה מוט מנחה, כלומר אותו הרעיון שמוביל וקושר את האדם למטרה. לכל השבטים מטרה אחת, אבל הדרך שונה. המטרה הסופית היא קשר מלא עם הבורא, כשפרעה וכל השבטים מתחברים לבוראלכל שבט מטה משלו, כלומר כיוון מדויק משלו, תפקיד משלו אותו הוא צריך לבצע.

שבט זה משהו מאוד מופרד, עד כדי כך שהנישואים בין השבטים השונים היו אסורים. רק אחר כך, כשהיהודים כבר היו בארץ ישראל ונפלו שם מהגובה הרוחני, נישואים כאלו הותרו, מפני שרק בהתמוססות והתערבבות מלאה זה בזה, אפשר להתחיל בתיקון המלא. עד אז נישואי תערובת היו אסורים, מפני שלכל רצון יש את הייעוד הקפדני המוגדר לו: או שזה חלק גברי, או חלק נשי של אותו הרצון. וגם הנישואין בזמנים ההם נקבעו במדויק בהתאם לתנועה הכללית לתיקון, ונקבעו על ידי נשיאי (ראשי) השבטים. הם קראו לאב המשפחה והורו לו: "הבן שלך צריך להינשא לבת של פלוני מהשבט הזה". כך זה נקבע בדרגה הרוחנית, פה ההשוואה לתנועה הרוחנית. כי אז היה ברור בשביל מה אנשים חיים.

שאלה: מה זה אומר: "איש את שמו תכתב על מטהו"?

תשובתי: בכתיבת שמם על המטה, נשיאי השבטים כביכול מצהירים: אני קיים רק כדי להתקדם לאיחוד עם הבורא. "אני" זו קבוצת אנשים שמאוחדת במה שנקרא שבט. במילים אחרות, בפעולה זו נשיאי השבטים מכריזים על איחוד ביניהם, בתנועתם אל המטרה. וכדי לבדוק ולהבהיר עכשיו מחדש את המטרה הזאת, לקבוע את השלב הבא, הם מוסרים את המטות שלהם לאהרון, כלומר מפקידים את עצמם להחלטה העליונה. עכשיו הם צריכים לאשר פעם נוספת שאהרון הוא המנהיג שלהם, ששבט לוי עומד בראש ומחליט הכול ומניע את כולם. ולכן במוסרם את המטות, הם מוסרים את עצמם למה שנקרא דין עליון.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 27.5.2015

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/0CWUw

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest