דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מחצבת הנשמות מהאור

מחצבת הנשמות מהאור

laitman_2010-12-12_9526-70.jpg

תלמוד עשר הספירות, חלק א', "לוח התשובות לפירוש המלות"

שאלה כח) מה זה מחצבת הנשמה?

"בחינת הרצון לקבל שהוטבעה בנשמות, היא המבדילה אותן ו"חוצבת" אותן מן האור העליון, כי שינוי הצורה הוא המבדיל ברוחניים. וענין דבר מחצבת הנשמה, היא בחינת מעבר שבין עולם האצילות לעולם הבריאה".

הבורא ברא נשמה אחת, מבנה אחד, רצון לקבל "יש מאין". זוהי תכונה אחת ויחידה. בעולם הרוחני לא קיים מקום, לכן תכונה אחת מסמלת נקודה, טיפת זרע, פרמטר אחד. זה פשוט רצון לקבל תענוג, ולכן יש בו רק "אטום" אחד, "חלקיק אלמנטארי".

וכל השאר שקיים בתוך הרצון, מגיע אליו מהרצון של הבורא להשפעה. כשהבורא ממלא את הרצון של הנברא, הוא גם כן מעביר אליו את התכונה שלו, את תכונת ההשפעה, הרגשת הבורא. ומזה הרצון של הנברא מתחיל להתפתח.

אותו הדבר מתרחש מתחת לטבור דגלגלתא, היכן שאי אפשר לעבוד, מפני ששָם נמצא הרצון לקבל, שלא מסוגל לפעול על מנת להשפיע. ולכן כוח הבינה, כוח ההשפעה (נקודות דס"ג) מכניס את עצמו לשָם, את תכונת ההשפעה שלו, בכך שמתפשט מתחת לטבור דגלגלתא ומתערבב עם המלכות.

כתוצאה מכך המלכות מתחלקת לשני חלקים: העליון, שבו התפשטה תכונת ההשפעה, והתחתון, שנשאר עם הרצון לקבל. בחלק הזה אסור לקבל אור, מפני שהוא אינו יכול לעבוד בעל מנת להשפיע ואפשר רק לעשות עליו צמצום.

כך נוצר הגבול שנקרא "פרסא", שמפריד את החלק העליון שנקרא עולם האצילות (שזה מסמל "אצלו"). ולאחר שבינה ירדה לשם, היא האירה ותיקנה את המקום הזה כך, שבו אפשרית הקבלה על מנת להשפיע. כאילו מעל לטבור דגלגלתא.

מכאן נובע, שמעולם אין סוף ועד הפרסא, הרצונות יכולים לקבל אור בעל מנת להשפיע. ולכן קיים הבדל כל כך עצום בין עולם האצילות ועולמות בי"ע (בריאה, יצירה, עשיה), שנמצאים למטה מפרסא. ההבדל הזה נקרא "מחצבת הנשמה". הרי מעל לגבול הזה, הנשמות מחוברות יחד. ואם אנחנו מעלים את הרצונות הלא מתוקנים שלנו מעולמות בי"ע דרך הפרסא לעולם האצילות, אז מגיעים לשכינה (אוסף של כל הנשמות) ומתחברים עם האחרים. וזה נקרא להשיג את מלכות דאצילות.

במלכות דאצילות אין מחצבה בין הנשמות, שָם קיימת נשמה אחת שלמה, שנקראת אדם. אך למטה מפרסא נמצאים החלקים המבודדים, המפורדים, המקולקלים, השבורים, המרוחקים זה מזה על ידי האגואיזם שלהם. כלומר, "מחצבת הנשמה" זהו קו שלמטה ממנו נמצאים חלקיקי הנשמה ומעליו הנשמה המאוחדת.

הגבול, המפריד בין העולמות, נקרא "פרסא". והתנאי להופעתו של הגבול הזה, נקרא "מחצבת הנשמה". כלומר זו הסיבה, שבגללה הנשמה הכללית התחלקה להמון נשמות, וזה הגבול יחסית לנשמה.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 23.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כמה הגדרות מ"תלמוד עשר הספירות"
המגן של הבינה
המתאם בין הבורא לנברא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest