דף הבית / אהבה / מחזור של אהבה

מחזור של אהבה

Laitman_2011-07-21_1881_w.jpg

בחכמת הקבלה המושג "אהבה" הוא מאוד נפוץ וחשוב. מימי אברהם, שכתב את ספר "היצירה", אהבה ליוותה את אותו הלימוד, שבזמן משה ניתן כספר תורה. בצורה נסתרת היא ליוותה את העידנים הבאים של הנביאים והכתובים, השתקפה בספר הזוהר ועשתה את כל המשך הדרך. מאוחר יותר מחכמת הקבלה, עוד לפני שזאת החלה להתגלות לעולם, דווקא בתור חכמה, המושג הזה עבר לחסידות.

אמנם מושג האהבה עדיין אינו ברור לנו, מפני שהוא כולו קשור להשפעה, ליתר דיוק, להתכללות, לחיבור. באופן כזה הרצון לקבל מבטל את עצמו, ורוכש את האפשרות להתכלל ברצון של הזולת, ואז הוא יכול לעבוד בצורה חדשה, בכך שממלא את הרצון של הזולת.

כדי להתכלל ברצון של החבר ולהפוך אותו לשלי, אני צריך להתנקות, כלומר להעביר חלק מהרצון שלי למצב של "חפץ חסד" (ח"ח) ואת כל שאר הרצון אני צריך לבטל, להיות ב"צמצום א'" (צ"א). במקרה כזה אני באמת נכלל ברצון של החבר ויכול לתקן אותו. לשם כך אני מעלה את הרצון המשותף שלנו ומבקש כזה כוח, שיאפשר לי למלא את הרצונות והצרכים שלו.

במקרה כזה אני נקרא "הבכור נוטל פי שניים". כי יש לי בקשה כפולה, אני מבקש שיהיה לי כוח המילוי כזה גדול, שיהיה מספיק כדי גם כן למלא אותו.

אפשר לתאר את הסכימה הזאת אחרת, בצורה של שלוש מדרגות. אני נמצא באמצע, יורד ונכלל בו (1), מקבל ממנו את החסרונות (2), מעלה את החסרונות שלי ושלו (1+2) למעלה (3), מקבל מלמעלה תשובה (4), כוח, שעל ידו אני עושה בתוכי זיווג ונותן לחבר את מה שדרוש לו (5).

דווקא כזה "סיבוב" אנחנו ממשים היום: אנחנו פונים לקהל הרחב, מקבלים מהאנשים את החסרונות שלהם, מעלים את החסרונות שלהם למרכז הקבוצה ומשם לעלי עליון, אחר כך מקבלים תשובה, שבה משתמשים כדי להשפיע.

פעולות כאלה של התכללות זה בזה וזה בזה נקראות "אהבה".

מה ההבדל בין אהבה למצב של "חפץ חסד"? ב"חפץ חסד" אני לא "מפריע" לשני, שיישאר כמו שהוא. אין לי כלפיו שום דבר, שום נטיות, אני פשוט הולך אחרי העיקרון "אל תעשה לחברך, מה ששנוא עליך", כמו "ג'נטלמנים".

מצד שני, האהבה מסמלת שאני רוצה למלא אותו. אני נכלל בו ורוצה לעשות לו טוב. בכל נשמתי אני רוצה להעביר אליו השפעה, שממנה יהיה לו טוב.

מתוך שיעור על המאמר "אהבת ה' ואהבת הבריות" של בעל הסולם, 15.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
המבקש שלא עבור עצמו, מקבל פי שניים
המתפלל עבור חברו זוכה תחילה
האור משפיע על כל רצון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest