דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מוסר – האתיקה העליונה והתחתונה

מוסר – האתיקה העליונה והתחתונה

photo_rav_gh70_171.jpg

שאלה: אתה נוהג להעביר ביקורת על המוסר (אתיקה). לעומת זאת הרב"ש כותב לעיתים קרובות בתחילת המאמר, לפני הפירוש: "ויש לפרש זה על דרך מוסר" – למה הוא מתכוון?

תשובה: יש מוסר שהוא הטפה, כשמפחידים את האדם ומכריחים אותו לקיים תנאים מסוימים. מוסר מסוג זה הוא אונס, כפיה, הוא הורג את כל השאלות שבאדם ולא נותן לו להתפתח. זהו המוסר של העולם שלנו- מוסר תחתון.

ויש מוסר עליון – מוסר קבלי, שהאדם מברר לא את מה שדורשים ממנו בני אדם, אלא את מה שדורש ממנו הבורא – כלומר, לקיים את התורה והמצוות במשמעותן הרוחנית, זאת אומרת, את תיקון האגו שלו בעזרת האור העליון, כמו שכתוב: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב".

בתחילת מאמריו מביא רב"ש ציטוט מתוך התורה, מתוך ספר הזוהר וכד', ולאחר מכן לפני ביאורו הוא אומר, שהוא מפרש את המקור על דרך המוסר, זאת אומרת במובן של "מה דורש מאיתנו הבורא מתוך הנאמר לעיל".

אביא דוגמא: "…ויש לפרש זה על דרך המוסר, וגם לפרש מה העניין של מוסר, היינו מה דורשים מאיתנו, מה הוא העניין של קיום תורה ומצוות. ולפי מה שפירש אאמו"ר זצ"ל…"

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/4hdXI

One comment

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רב שלום,

    האם אתה יכול בבקשה לציין את המקור ממנו נלקח הציטוט  הנ"ל? 

    תודה רבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest