דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / מוסר וקבלה הפוכים זה לזה!

מוסר וקבלה הפוכים זה לזה!

thumbs_18_100_wp.gif

שאלתו של מרדכי: אם שיטת מוסר ושיטת קבלה הפוכות זו לזו, למה הרמח"ל, שכתב כל כך הרבה ספרי קבלה, כתב גם את "מסילת ישרים", שהוא אחד מספרי המוסר המפורסמים ביותר?

תשובה: רמח"ל היה אחד המקובלים הגדולים בכל הדורות וכתב רק על חוכמת הקבלה. לכן גירשו אותו והטילו עליו חרם. אם לא הגר"א, היו הורגים אותו! וכשהגר"א אמר שהרמח"ל גדול, כולם מיד החליפו את הזעם בחסד!

אין מילה על מוסר בספרי הרמח"ל – כתוב בהם אך ורק על חכמת הקבלה! אלא שלעיתים קרובות, כדי לכסות את עצמם, אומרים המקובלים שהם כותבים על מוסר. אפילו על ספר הזהר אומרים, שהוא מוסר בשפת הקבלה. גם הרב"ש כותב לעיתים קרובות במאמריו: "ועתה נסתכל על העניין מבחינת המוסר", ומיד לאחר מכן כותב על עבודה רוחנית נטו. ככה מקובלים הסתירו את עצמם משך מאות שנים בפני "אוהבי המוסר."

4 comments

  1. זהר נשא/מאמר אמור להם/אות קסא

    קסא) אמר ר"ש תאנא וכו': אר"ש למדנו בספרא דצניעותא. השם הקדוש מגולה ומכוסה. המגולה כתוב ביוד הא ואו הא. המכוסה כתוב באותיות אחרות. ואותו שנתכסה הוא נסתר מכל. אר"י (אמר רבי יהודה), ואפילו אותו שנתגלה מכוסה באותיות אחרות, משום אותו הנסתר מכל נסתר שבפנים.

    פירוש. השם המגולה הוא ז"א, והנסתר הוא א"א. וז"ש, דאתגלייא כתיב ביוד הא ואו הא, דהיינו  ז"א, ודאתכסיא כתיב באתוון אחרנין. דהיינו אהיה, שהוא שם הכתר. וא"א הוא מלובש בפנימיות ז"א. וז"ש, ואפילו ההוא דאתגלייא אתכסייא באתוון אחרן, דהיינו בשם אדנ"י, שהוא המלכות. בגין ההוא טמירא דטמירין בגו. משום שא"א מלובש בפנימיות ז"א, ע"כ גם ז"א מכוסה. ואינו נגלה רק אדנ"י לבדה.

  2. לכבוד הרב,

    לפי התשובה שלך אז אין שום הבדל מהותי  בין ספרי מוסר ובין ספרי קבלה. שהרי כמעט כל ספרי "מוסר" נכתבו לפני המאה העשרים. ולמדנו שלפני המאה העשרים כל הראשי ישיבה והרבנים הגדולים היו בהשגה רוחנית.

    לפי זה ניתן להגיד שכל הספרי מוסר הם באמת ספרי קבלה שנכתבו בסגנון "מוסרי".

    ואז בודאי שאין הבדל בין ספרי מוסר וספרי קבלה. שניהם נכתבו על ידי מקובלים – רק הסגנון והלשון שונה -אבל שניהם עם הכוונה של עולם הרוחני.

  3. לאתי האהובה,

    אני אהיה אסיר תודה אם תוכלי להסביר לי מה הקשר בין השאלה ששאלתי את רב, התשובה שרב נתן לי והמאמר מהזהר שאת מצטטת למעלה.

    תודה רבה מכל הלב

    בערבות

    מרדכי

  4. למרדכי,

    השאלה שלך מאוד מעניינת . הייתי רוצה לשאול אותך דבר נוסף,

    אנא צור קשר:054-8419974

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest