דף הבית / קבלה ומדע / טבע / מה עניין שמיטה לאורז

מה עניין שמיטה לאורז

מה עניין שמיטה לאורז

כתבה שלי שפורסמה היום בעיתון ידיעות אחרונות (עמ' 24)

בשבת הקרובה אנו צפויים לקרוא את פרשת "בהר", העוסקת באחת המצוות המורכבות והקדומות שהוטלו על עם ישראל – מצוות השמיטה. אחת לשבע שנים מצווה עם ישראל לשבות מעיבוד השדות ולהפקיר את הפירות לכל המעוניין לקוטפם. מה נאכל בשנה השמינית? על כך אנו נענים כי בשנה השישית יצמח די יבול כדי למלא את שולחננו אף בשנה התשיעית.

זה אולי סמלי, שדווקא בשנת שמיטה, שבה מובטח לנו כי לא נדע מחסור, אנו ניצבים בפתחו של משבר מזון עולמי חריף. גם אם נתעלם מספינים תקשורתיים שכנראה נועדו להעלות את מחיר האורז, לא נוכל להתעלם עוד מהעובדה כי הכלכלה האמריקאית והעולמית שקועה כבר עד צוואר במשבר עמוק. משבר שעתיד לסחוף את כולנו אל מיתון כבד, להשליך על מבנה החברה ולזעזע את מערכות היחסים בין מדינות וכלכלות שונות.

אבל מה גורם לטלטלה המטורפת הזו, וכיצד עוצרים את הסחף? או במילים אחרות, מה עניין שמיטה לבורסת הסחורות בשיקגו? להלן תמצית ההסבר הקבלי למשבר והצעות לפתרון.

בכלכלה, כמו בכל המערכות החברתיות, תלות הדדית היא שם המשחק. משברים שבהם גורם אחד "מדביק" גורמים נוספים ומביא את השוק אל סף קריסה, הם חלק מסממני הגלובליזציה הכלכלית המודרנית. אלא שהניסיונות לחזות אותם באמצעות מודלים מתוחכמים נכשלו פעם אחר פעם. מסתבר, שהמערכת הכלכלית איננה ניתנת לשליטה או לחיזוי מדויק, ופעולה במקום אחד מביאה לשינויים מרחיקי לכת במקומות אחרים ובלתי צפויים.

פרופ' ג'ונתר בלובל, חתן פרס נובל (1999) לפיזיולוגיה ורפואה וחוקר בכיר במכון רוקפלר היוקרתי בניו יורק, התבטא לאחרונה בנושא ואמר: "גם המדע סובר שעקרון ההדדיות הוא המפתח לקיומה של כל מערכת בטבע", עוד הוסיף: "ניתן לראות דוגמא לכך בהתנהגות התאים בגוף החי. התאים מתחברים זה לזה על ידי נתינה הדדית לטובת הגוף כולו, כל תא בגוף מקבל את הדרוש לקיומו, ובכל יתר כוחותיו הוא דואג לכללוּת הגוף".

גם חכמי הקבלה מתארים בכתביהם את "הטבע העליון" ככוח העוטף את המציאות כולה בטוב ובאהבה, ומסבירים כי מטרתו להביא את כל פרטי המציאות לאיזון ולהרמוניה עמו. אם נבין את החוקיות שעל פיה פועלת מערכת הטבע, ונפעל על פיה, אולי נצליח למנוע את הקריסה הבאה.
ואכן, מבט מעמיק אל מערכות היחסים בטבע יגלה שהאיזון וההרמוניה שמתממשים בו, הם שמאפשרים את קיום החיים. לעומתן, במערכות המלאכותיות שהחברה האנושית הקימה, פועלים כללים הפוכים. בבסיס ההתנהגות האנושית ניצב האגו, שיעדיף תמיד את האינטרס האישי והצר של היחיד, על פני טובת הכלל.
ככל שאנחנו מנסים להתבדל, אנו מגלים עד כמה אנו קשורים זה לזה. מצד אחד – דוחף אותנו האגו להיפרד זה מזה, ומצד שני – לוחצת עלינו הגלובליזציה להפנים את הקשר הטבעי הקיים בינינו, ולפיכך להתאחד, כדוגמת התאים בגוף החי.

כדי שמערכת חברתית תוכל לשרוד, עליה להיות מושתתת על חוקי הטבע. הפתרון טמון בחינוך, ומשום כך ממליצה הקבלה על מספר צעדי יסוד:

1. לרתום את מערכות ההסברה השונות כדי להביא להבנת הציבור שאנו גוף רב-תאי ושכולנו קשורים זה לזה. כל תא במערכת האנושית יצטרך להבין שהמודל הרווחי ביותר עבורו הוא אושרו של הכלל.

2. להציג בצורה ברורה בפני העולם את חומרת המשבר שבו אנו שרויים ואת הגורמים האמיתיים לכך: הפרה עקבית ומתמשכת של החוקיות על פיה מתנהלות מערכות הטבע, דבר שמשבש בצורה בוטה את האיזון בעולמנו.

3. הקמת מערכת הסברה נכונה, שתוכל להניע שינוי בדעת הקהל, כך שמקבלי ההחלטות ייאלצו ללמוד כיצד לאזן את המערכות האנושיות עם מערכת הטבע.

בספר ויקרא נעשה לראשונה שימוש במושג "קדושה" בהקשר של מערכת היחסים שבין האדם לחברו ולסביבתו. כשיחסים אלה מכוונים למטרה נעלה יותר מאשר סיפוק צרכיו האגואיסטיים של האדם, הם יכולים לשמש כאמצעי לחיים מאוזנים. אם נשכיל להבין כי אנו חברה אחת, ונשתמש בכוח העומד לרשותנו כדי לשנות את היחסים בינינו – מפירוד לאחדות – נצליח לחלץ גם את העולם מהמשבר שהוא שרוי בו, ולהובילו לחוף מבטחים.

10 comments

  1. כמה משמח שיש כתבה של רב בעיתון "ידיעות".

    מי יתן וכל העיתונים, כל החדשות, הכל יוקדש לחוכמת הקבלה, לחיבור, לעתיד טוב, ולא למשברים, פוליטיקה, אסונות וסבל.

  2. לא ינום ולא ישן, שומר ישראל.. אתה ממש.

  3. מי יתן והשופר של חכמת הקבלה ילך ויגבר מקצה העולם ועד סופו,ויפוצו מעינותיך החוצה !!

  4. מקסים. מרגש!!

  5. פלוני אלמוני

    תקדים!

    כתבה מאלפת.

    ערוכה בצורה מושלמת.

     נראה שהכתבה מצליחה לחדור לכל קורא.

  6. משמח ביותר!!!

    הלואי שזו רק ההתחלה, ושהם יבינו מהר מאוד שכל שאר החומר שמופיע אצלהם בעיתון לא שווה הרבה.

    לחיים לרב על הכתבה המעולה!

    אנחנו רוצים לראות שם טור קבוע 🙂

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה זו צריכה להתפרסם גם בעיתון של שבת.

  8. סיגל-גדרה

    שלום רב!

    תודה לכל מי שמשתתף בהפצה המדהימה!!!!

    מי יתן  ויקראו את כתבתך כל האטומים והאגואיסטים-בעם ישראל ובאנושות כולה-ונגיע במהרה לגמר תיקון!!!!!!!!!!

    כתבה נפלאה ערוכה וכתובה בחכמה ובאהבה מופלאה-יישר כח

    בתקווה לסדרת כתבות המשך נוספות-בכל העיתונים!!!!!!!!!!!!!!

  9. טל (קבוצה צעירה)

    כל הכבוד למחלקת ההפצה של בני ברוך!

    עוד דרך מצויינת להגיע לנקודות של אנשים,

    ומטור אחד בעיתון זה עוד יהפוך לעיתון שלם שבו יהיה טור אחד של מה קורה בעולם, ויתר העיתון יהיה בנושאי קבלה!  אמן.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest