דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה מניע את האידיאליסטים?

מה מניע את האידיאליסטים?

שאלה: עד עכשיו אני מקבל תענוג מקבלה, מכיוון שאני לא יכול להיות במגע עם דרגה גבוהה יותר של תענוג מהשפעה. איך לעשות אחרת?

תשובתי: אתה חושב שצריך להחליף את הקבלה בהשפעה ולהמשיך להנות כאילו לא קרה כלום? – אי אפשר פשוט לעבור מזה לזה, הרי אז אתה תשפיע בצורה אגואיסטית, בעל מנת לקבל, כדי להנות כמו מקודם.

שאלה: אבל אני לא אוכל להנות מהקבלה אם אני אבין שההנאה מההשפעה עצמה נעלה הרבה יותר, ולא בגלל שהיא נותנת לי משהו.

תשובתי: לא, אי אפשר לעשות חשבון גשמי ורוחני באותם כלים דקבלה, כשאתה משווה בין קבלה להשפעה ומברר מה יותר כדאי עבורי …

ברוחניות החשבון הוא אחר לחלוטין, אני בונה אותו לא על מה שבתוך הרצון, אלא על מה שבבורא – כדי להשפיע לו.

שאלה: בהיסטוריה היו הרבה אידיאליסטים, ואנחנו לא רואים שהם היו מקבלים איזה רווח מפעילותם. היו כאלה שהיו אפילו מוסרים את חייהם למען מטרה נעלה…

תשובתי: כך זה נראה. ולמרות זאת, הטבע שלנו כולו אגואיסטי, הוא כולו – רצון להנות. רואים את זה על ילדים קטנים, ועל אחת כמה וכמה, על מבוגרים. אם כבר יש "חומר" אז הוא לא יכול להיות משהו אחר, אלא רצון לקבל.

ולכן "האידיאליסטים" כפי שאתה מבין את זה, אינם קיימים. פשוט מדובר על אנשים שהרצון שלהם מכוון בצורה אחרת – הם נהנים מהנתינה לזולת. טוב להם מזה. הכוונה שלהם היא אותה הכוונה להנות, ורק בצורה חיצונית היא מתבטאת בצורה אחרת, היא מוצאת את ביטוייה בנתינה.

במה שונה האידיאליסט מאם שדואגת לילד שלה? היא גם נותנת לו את הכול. אז מדוע אנחנו לא מכנים אותה "אידיאליסטית"? – פשוט מכיוון שזה הילד שלה ואנחנו מבינים שהטבע מחייב אותה לטפל בו, בדומה לצורה שבה זה מתרחש אצל בעלי החיים.

מצד שני, אידיאליסט פועל לטובתם של האנשים הזרים לו, ואנחנו לא רואים מה מניע אותו. אולם גם בטבע שלו טבועה אותה הדאגה – הנתינה לאחרים מסבה לו תענוג, ולכן הוא פועל בהתאם לכך. בסופו של דבר, אין כאן שום אידיאל, הטבע מניע את האדם. הוא לא עובד למעלה, נגד האגו שלו אלא פועל בצורה שטבעית לו. תאסור עליו לדאוג לאחרים והוא יהיה מוכן להרוג אותך – הרי בכך אתה שולל ממנו את האפשרות להנות. כך שאת האידיאליסט מנהל אותו הרצון לקבל.

מתוך החלק הרביעי של השיעור, בעל הסולם, הקדמה לספר הזוהר, 08.07.12

ידיעות קודמות בנושא:
כוח האידיאל הגבוה של ההשפעה
השפעה – אמיתית או אגואיסטית
אהבה ההופכת קבלה להשפעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest