מה להעדיף?

שאלה: כל החיים שלנו, זה שיתוף פעולה הדדי בין הרצון והמילוי. נניח, שלפניי מונחת עוגה שאותה אני מאוד אוהב ונורא רוצה לאכול אותה. מצד שני, אני יודע שזה מזיק לי ואם אני אוכל אותה אז יהיה לי רע. איך אני יכול לעשות חישוב נכון בין הרצון והמילוי?

תשובתי: במקרה הזה אתה פשוט יוצר כוח רצון בהתאם למה שיותר חשוב לך: הבריאות או הסיפוק של הרצון שלך.

אבל זה לא מה שחכמת הקבלה מדברת עליו. היא מתייחסת לשניים: בורא ונברא, או שיתוף פעולה לפחות בין שני אנשים, ולא אני לבדי עם הרצון שלי.

במילים אחרות, צריכים להיות שני אובייקטים. תענוג מאחד מהם עובר לשני ובו זמנית נוצר ביניהם שיתוף פעולה הדדי, כלומר יש כאן שתי רמות.

שאלה: יוצא, שבשיתוף הפעולה שלי עם העוגה, אני צריך לכלול עוד מרכיב שלישי, את הבורא. כאשר ה"אור" מתקרב ובא ל"כלי", וה"כלי" בונה "מסך", אז תחילה האור נדחה, ואחר כך מצטרף הראש ומתחיל לבצע חישוב, שלאחריו הוא מכניס כמות הכרחית של ה"אור" לתוך ה"כלי". אבל איך אפשר להסביר את זה בחיים הרגילים?

תשובתי: בעולם שלנו זה לא יכול להיות, מפני שכל הזמן יש לי עסק רק עם מדידה של תענוג או ייסורים, יותר או פחות. אני תמיד שוקל מה טוב יותר, כי אין לי ברירה אחרת, אלא רק למדוד כלפי הרצון שלי. לכן יוצאת לי מדידה מאוד שטוחה.

נניח, שקפה מזיק לי ואני צריך לשתות מים. אני שוקל: הקפה נעים לי, אבל מזיק. המים מועילים לי, אבל פחות נעימים. כלומר אני צריך לעורר בתוכי הרגשה של חשיבות גדולה יותר של המים על פני הקפה. יוצא, שאני פשוט מחליף תענוג אחד באחר. בכך שאני מוסיף לתענוג הקטן שנגרם מהמים את חשיבות הבריאות, אני מחבר את שני התענוגים והם עולים על התענוג מקפה. לכן אני מעדיף מים.

באופן כזה אני יכול להפסיק לעשן, להיפטר מכל מיני הרגלים אחרים, להעדיף חברה אחת על פני אחרת וכולי.

בחיים הגשמיים הכול נעשה רק במישור הזה. אנחנו כל הזמן מחליפים ערכים: זה יותר וזה פחות. מה גם, שהם תלויים בחברה, באמצעי התקשורת, בכל מיני דברים, אבל אני תמיד מעדיף משהו גדול יותר על פני משהו קטן יותר. חוץ מזה, שהחינוך, החברה, ההרגלים הטבעיים ההתחלתיים שלי משפיעים עליי, ואני גם יכול בעצמי לווסת את ההעדפות האלה. אבל בכל זאת זה נשאר החלפה של אחד בשני.

מתוך התוכנית "עולם אינטגרלי", 27.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
פיצוי של בושה
תלוי בין שני העולמות
רומנטיקנים חסרי תקנה או ריאליסטים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest