דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה זה חופש בחירה?

מה זה חופש בחירה?

דעה: נהוג לחשוב, שחופש בחירה הוא אחד הערכים החשובים ביותר של האדם. אך האם באמת יש לנו חופש בחירה? האם לאדם יש חופש בחירה, האם הוא יכול לפעול בהתאם לרצונותיו או שהתנהגותו נקבעת לחלוטין על ידי תנאי קיומו וגורמים שונים מתוך הסביבה שמשפיעים עליו?

מצד אחד, כאשר מתבוננים בפעולות שרירותיות פשוטות, כגון: "אני רוצה להרים את היד ואני מרים אותה", חופש הבחירה הוא נראה לעין, אבל בצורת הסתכלות כזו האנשים אינם נבדלים מהחיות. הביטוי העיקרי של חופש, הוא בחירה אישית מבין מגוון צורות התנהגות.

הגורמים שפועלים עלינו לא פעם מנוגדים זה לזה או משלימים זה את זה, ולכן לא ניתן למצוא אלגוריתם חד משמעי של היחסים הללו. מבין הגורמים הללו ניתן למנות את המגמות שלנו שעוצבו במהלך בניית האישיות, יחסים עם אנשים אחרים, דחפים רגעיים ועוד.

החופש אינו בהתעלמות מכל הגורמים הללו, אלא ביכולת לבנות יחד עמם צורת התנהגות שלמה שמכוונת למטרה מובילה. התעלמות מהם אינה ביטוי לחופש, אלא הפקר. ההבדל מחופש הוא שבהפקר אין תחזית לתוצאות מההתנהגות שלך (התחזית יכולה להיות שגויה) ויתר על כן, אין שום כוונה לקבל תחזית כזו.

חופש בחירה הוא חופש לבחור מבין מגוון אפשרויות פוטנציאליות והוא מוגבל רק על ידי תחושה עצמית שלמה של האישיות שלי, של דמות ה"אני", מה שלא רק הופך אותו לבלתי מוגבל, אלא גם ממלא אותו במשמעות. זה יכול להיראות כפרדוקס, אך דווקא מגבלה כזו קובעת את חופש הבחירה של האדם בניגוד להפקר ובניגוד לחיות אשר להן ישנה תחושה פיזית של עצמן, אך חסרה להם דמות ה"אני".

אדם אינו יכול להיות חופשי מעצמו, הוא חייב להיות בעולם עם תמונה עצמית. אם האדם לא מרגיש את עצמו ולא נמצאת אצלו דמות ה"אני", אין לו מה לעשות עם החופש שניתן לו, הוא יישפך לתוך הפקר הורס, וכאשר האדם מפחד מזה, הוא עלול להעדיף תלות באחרים, וזו בעיה אישיותית עמוקה.

תגובתי: בעולם שלנו אין חופש בחירה. חופש הבחירה מתאפשר כאשר יש לאדם יכולת לעלות מעל לטבע העולם הזה (האגו), שקובע את כל ההחלטות וצורות ההתנהגות שלנו באופן מוחלט. ראו מאמר "החרות".

ידיעות קודמות בנושא:
לאדם אין חופש בחירה
"חופש" כפוי
הקשר בין אמונה בחופש בחירה לבין התנהגות מוסרית

One comment

  1. אם כך אז גם אין חופש בחירה בהגעה לקבוצה ו/או במידת ההשתתפות בה, לפחות בדברים הגשמיים שבה, איזו בחירה יש בכלל לחברי הקבוצה, הרי הם הגיעו כי הכוח העליון הכריח אותם, והם מתקנים על ידי המאור המחזיר למוטב. אז איזו בחירה יש בכלל?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest