מה אתה מבין?

שאלה: בעולם הגשמי אנחנו רואים חוקי התפתחות ברורים. בעולם הרוחני גם פועלים חוקים ברורים. אם כך, מדוע בשלב ההכנה איננו מוצאים שום חוק? אפילו מושג הזמן הופך למשהו בלתי מוגדר.

תשובתי: מובן שעדיין אינך מבין היכן אתה נמצא, כמו תינוק שרק עכשיו הגיע לעולם. מובנות גם התלונות שלך בקשר לחוסר-ההבנה שלך. רק דבר אחד אינו מובן: מדוע אינך מבין שזהו סדר המדרגות?

תינוק שאינו מבין, בסופו של דבר מגיע להבנה. בשלבי הביניים איננו יכולים להתמצא כל כך, ואנחנו עוברים דרך כל מיני מצבים מעורפלים ולא ברורים. זה דווקא מצביע על ההתקדמות שלנו: משהו אינו מובן לנו, משהו אחר מובן; פחות מובן, יותר מובן. אי אפשר לגדול אחרת. עבור הילדים הקטנים, אפילו הדברים הכי ברורים בעולם שלנו רחוקים מלהיות ברורים כל כך. ולאחר מכן, בעולם הרוחני, יהיה אותו הדבר.

מדובר כאן על התפתחות. בעולם שלנו, בדרגות הדומם, הצומח והחי, איננו מתפתחים במובן האמיתי. אנחנו רק מקלפים שכבה אחר שכבה מהטבע של העולם הזה, ובכל פעם מגלים מעט יותר את המצב שבו אנחנו נמצאים. וגם אז, איננו מכירים את המצב, אלא אנחנו רק מנסים למלא את עצמנו במקצת, ומתרוקנים עוד יותר. זאת אינה התפתחות.

רק נדמה לנו שהכול ברור ומובן לנו. אילו באמת היה ברור לנו מה לעשות, לא היינו עושים כל כך הרבה שטויות. להיפך, זאת טיפשות לחשוב שאנחנו מבינים את העולם שבו אנחנו חיים. גם אנחנו, בדומה לילדים קטנים, נמצאים בערפול חושים ואיננו מבינים מה קורה. לאט לאט, בהדרגה, המצב מתבהר לנו, על ידי היגיעה והדרישה מהכוח העליון שיבוא וייתן לנו את ההבנה: ימלא אותנו ויאיר לנו. זוהי צורת ההתפתחות היחידה, זהו תהליך הגדילה האמיתי. אי אפשר אחרת.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 06.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אגו גדול – תיקון גדול
האמת תצמח מהארץ
המשחק של הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest