דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה אפשר לבקש מרחום וחנון?

מה אפשר לבקש מרחום וחנון?

שאלה: להגיע לתפילה – האם זאת עבודה פרטית של האדם או עבודה של כל הקבוצה?

תשובתי: כמובן שזו עבודה משותפת של כולנו. מהיכן יהיו לי כוחות בשבילה? אם אני לא מזדהה עם צער הציבור, אז לא אוכל להגיע לתפילה.

אחרת אני אצעק עבור עצמי, אך על זה לא עונים למעלה. אני חייב למסור לעליון את הבקשה של הזולת, "תפילת רבים". היא נקראת כך בגלל שאני צועק עבור הרבים, ולא בגלל שהרבה אנשים צועקים.

"רבים" – אלה הרצונות הפרטיים שלי שמצטיירים לי כזרים. אני צועק כיוון שאני רוצה לקרב אותם, להרגיש אותם כמו שאני מרגיש את עצמי, להגיע לאהבה לזולת כמו לעצמי, לחיבור.

אני לא צועק על כך שרע להם ושהבורא צריך לעזור להם, אף על פי שזו גם כן תפילה, כפי שנאמר, "המתפלל עבור חברו נענה תחילה". העיקר הוא, כאשר אני רואה אותם כחלקים ממני ומתחבר איתם, באותה המידה אני מתחבר עם הבורא.

הרי אם אני מבקש מהבורא לרחם עליהם ולפתור את הבעיות שלהם, אז אני בכך מאשים אותו שהוא מתעלל בהם וחושב שהוא אכזר ומבקש לעשות משהו טוב עבורם. אבל כך אני לא יכול לפנות לבורא, לא תהיה לי השתוות הצורה עימו אם אני לא מחליט שהוא רחום וחנון.

לכן תפילה אמיתית, זאת אינה בקשה לעשות טוב לאחרים. איך אני יכול לבקש מהבורא לעשות משהו טוב אם גם כך הוא טוב ומיטיב? אני מבקש ממנו לעשות בנו תיקון כזה שכולנו נידבק בו. זאת כל התפילה, אין יותר מה לבקש.

אם אני רואה משהו רע, זה מכיוון שיש פער, מתגלים כוחות השבירה. והשבירה היא בתוכי, לכן אני רואה את המציאות כה רעה. לכן אני מבקש שכולנו נוכל לדבוק בבורא ולגרום לו תענוג. הרי אנחנו שפלים עד כדי כך שלא מסוגלים לקבל אותו כפי שהוא באמת: טוב ומיטיב.

כלומר, אנחנו לא מבקשים לעשות לנו טוב כיוון שבכל מקרה אנחנו נמצאים במצב האופטימלי עבורנו. אנחנו מבקשים לתקן את העיוות של הראייה והתחושה שלנו, כדי לא להאשים את הבורא כמו ילדים קטנים שצועקים "אימא רעה!".

שאלה: אך מה לעשות עם היצר שכל הזמן מכריז שהכול רע?

תשובתי: על האדם להשתדל לעלות מעל היצר הרע שלו ולא להשמיד אותו. אנחנו צריכים לעלות מעליו ולהיות יותר גבוהים ממנו כי רצונות דהשפעה חייבים להיות מעל רצונות דקבלה. אך אסור לכבות את הרצונות דקבלה כי אז רצונות דהשפעה לא יוכלו להיות.

ללא היצר הרע, עם מה נישאר? יצר טוב לא יכול להיות בנו כי זה הבורא, רצון להשפיע. אני לא יכול להיות יצר טוב – היצר הטוב יכול להתקיים בתוכי רק במידה שהוא רוכב על היצר הרע.

היצר הרע מבטיח לי ניתוק מהבורא, עצמאות. והיצר הטוב, השולט עליו, נותן לי את צורת הבורא. אולם אני יכול רק לבקש שהיצר הטוב ישתלט בתוכי על היצר הרע. רק האור העליון יכול לבצע זאת, אני בעצמי לא מסוגל לכך. זה בכלל לא נתון לשליטתי.

אני יכול רק לברר שזה נחוץ לי. יש לי אפשרות כזאת כתוצאה מהשבירה, שבונה את הקשר בין הרצון לקבל לרצון להשפיע. לכן אני מקבל יכולת לברר, לנתח, להבדיל בין אחד לשני. האור העליון מתחיל להבהיר לי את המושגים הללו ואני רואה מה זה טוב ומה זה רע.

מתוך ההכנה לשיעור 06.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
כתמים מטושטשים על עולם אין סוף
מ"ן מהשמיים
לבקש עבור האחרים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest