מהסוד לפשט

כל התורה מתחלקת למה שנקרא: "פשט", "רמז", "דרש" ו"סוד". זה לא סתם ארבעה חלקים, אלא ארבעה אופני ביטוי של שיטת תיקון האדם בעולם הזה.

בארבע לשונות כאלה המקובלים מביעים לנו את אותה השיטה, כאילו בארבע דרגות. ובאדם תלוי האם הוא יסתפק להישאר בדרגת "סוד", "דרש", "רמז", או שירצה לגלות את הכול בצורה ברורה ולהסביר לעצמו את הכול בפשטות כפי שזה.

בעולם שלנו המדרגות האלו מתפרשות בצורה הפוכה, ש"פשט" – זה פשוט לקרוא את הטקסט ולהבין אותו כפשוטו.

ו"סוד" נקרא אם אתה קורא ולא מבין אותו. אך העניין הוא, שאנחנו בכלל לא מבינים כלום מהכתוב בתורה. ולמעשה, ב"פשט", "רמז", "דרש" ו"סוד", הכוונה היא הפוכה. "פשט" זו חכמת הקבלה, ו"סוד" זה כששיטת התיקון הזו נסתרת מהאדם אחרי לבושים רבים.

"סוד" – זה דווקא מה שהאנשים התרגלו להחשיב כפירוש הפשוט, כלומר הבנת הטקסט כפשוטו, כאשר התורה מדברת רק על דרכי התיקון, על המדרגות הרוחניות ועל שלבי עליית האדם. כמו שנאמר: בראתי יצר הרע בראתי אמצעי לתיקונו – תורה, שהמאור שבה מחזירו למוטב.

לכן, אור התורה פועל בהתאם לארבע דרגות אלו. האור המרבי טמון ב"פשט", כלומר בחכמת הקבלה, כשהכול גלוי בפני האדם ומוסבר בצורה פשוטה ורגילה.

מדובר על רצון האדם שהוא אגואיסטי וצריך לתקנו, ולשם כך המאור המחזיר למוטב. תיקון נקרא הבאת הרצון הזה לכוונה להשפיע, בשביל מה אנחנו צריכים להיות בקבוצה, להתחבר עם החברים, ללמוד כדי לעורר על עצמנו את המאור.

אנחנו מושכים את המאור בצורה המועילה ביותר אם אנחנו עובדים בקבוצה, כשכל אחד מאיתנו משתדל לבטל את האגו שלו ולהתחבר למעלה ממנו ל"איש אחד בלב אחד", כשאנחנו חושבים על המאור הפועל עלינו ולומדים מהספרים את פעולותיו, את עבודתו על הרצונות.

הנושא עצמו הנלמד על ידינו, הפעולות שעל ידיהן אנחנו שואפים לתקן את עצמנו והתפילה שלנו בזמן השיעור – כל זה מתחבר יחד. ולכן זוהי הדרך הקלה ביותר למשיכת אור התיקון לאגואיסטים גסים כל כך כמונו הנמצאים בקצה הדורות, בשיא ההתפתחות האגואיסטית.

אם האדם לא מתכוון למשוך את המאור המחזיר למוטב ולתקן את עצמו, כלומר לומד פשוט תיאוריה ולא תורה, אז הוא לא נמשך לחכמת הקבלה. כמו שכתוב: "חכמה בגויים תאמין, תורה בגויים אל תאמין". לאומות העולם נחשבים אלו שמשתוקקים לידע, אבל לא לתיקון עצמו.

כל אדם עובר תחילה את שלב "אומות העולם" – עד שאולי לא בגלגול הזה, אז בגלגול הבא, סוף סוף ירגיש שחייב לתקן את עצמו.

מתוך השיעור לפי ההקדמה לתע"ס, 20.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
אור טהור במנות מרביות
כמו מים שמחלחלים לתוך החול
כשהנסתר הופך לנגלה

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/QqEsW

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest