מהי אמת

מהי אמת
שאלה: האופן שבו אני לומד תורה ומקיים מצוות בחסידות ובקבלה, נראה לי כמשהו חזק וחשוב.

תשובה: אתה מרגיש את זה כך, אבל האם זו האמת?

שאלה: אני לא אוהב את המילה "דתי" כשמשמעותה היא דּוֹגְמָה, חוסר תנועה, סגירות.

תשובה: אבל דת משמע "דּוֹגְמָה".

שאלה: אז מהי האמת?

תשובה: הקבלה תעזור לך להבין. הסימן הראשון לחולשתן של הדתות הוא, שאינך מגלה בהן את האגו שלך ואינך מכיר בו כרע היחיד בעולם, עד כדי ההרגשה "אשר אפילו כל העולם יאמרו לך שצדיק אתה, תהיה בעיניך כרשע" (הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות ע"ח).
הדתות הרי מרגילות אותנו להחשיב את עצמנו כצדיקים, שבאורך החיים שלנו תלוי כל העולם. ולכן רק מתוך שהם מקיימים את המצוות, הם זכאים כביכול ליחס מיוחד לעצמם. "הרי אנחנו שומרים על העולם, לכן כולם חייבים לנו". מכאן נובעת הדרישה שלהם שכל העולם יפרנס אותם, רק מתוך שהם מקיימים את ההוראות שלהם עצמם, וחושבים שהם כבר עובדים עבור כל העולם!

שאלה: ובכל זאת בתורה יש חלק נגלה (דת) וחלק נסתר (קבלה) והם פועלים יחד.

תשובה: אבל הבורא אמר: "מה אכפת ליה להקדוש ברוך הוא למי ששוחט מהצואר או מי ששוחט מן העורף? הוי לא ניתנו המצוות אלא לצרף (לתקן) בהן את הבריות" (בראשית רבה מד, א). זאת אומרת חלקה הנגלה של התורה, שמבצעים אותו פיזית בעולם שלנו, הוא לא חשוב, אם לא מתלווה אליו הכוונה של "נתינה-אהבה לזולת" ("לשמה") או לפחות ההשתוקקות לכוונה הזאת ("לא לשמה").

שאלה: האם משום כך לימוד התורה וקיום המצוות (על ידי היהודים ומי שמרגיש שייכות אליהם) לא הופכים למצע ולבסיס ללימוד קבלה?

תשובה: מניסיון אנחנו רואים, שהדת איננה המצע ללימוד הקבלה, אלא ההפך, היא דוחה את לימוד הקבלה. זאת משום שכל דת היא דּוֹגְמָה ודואגת לשימור המסורת הגשמית בלבד. לעומת זאת, חוכמת הקבלה היא גילוי האגואיזם, הרע שבכל אחד, ותיקונו. לפי הגישה הזאת, הדת וחוכמת הקבלה – מנוגדות זו לזו!
חוכמת הקבלה טוענת שקבלת עול המנהגים אפשרית רק לשם יצירת מסגרת לחיים הגשמיים, כתרבות עממית ולא יותר. כפי שנאמר שלא אכפת לבורא איך שוחטים בהמה. והדת טוענת שבעת קיום מכני של פעולות מעשיות בלי קשר לכוונות שבהן מבצעים אותן, הנשמות מיתקנות. לפי הדת, מי שרק מקיים באופן מכני את המצוות הוא כבר צדיק. בכך מתעוות לגמרי הציווי של הבורא, כפי שנאמר בספר בראשית.

שאלה: האם קיום המצוות במסגרת של מסורת לא שומר על סודותיה של חוכמת הקבלה, שעדיין לא צריכים להתגלות?

תשובה: הידיעות בחוכמת הקבלה עוברות מהמורה המקובל לתלמיד המקובל רק לפי שיטה ותנאים מיוחדים. עיינו במאמר של בעל הסולם "מאמר לסיום הזהר". אנשים רבים מהציבור הדתי אינם מבינים ואינם רוצים להבין את חוכמת הקבלה, הם נרתעים ממנה ולא רוצים להיות קשורים אליה בשום אופן. ואם כבר מדברים עליה, מציגים תחת השם "קבלה" את הפסיכולוגיה, המוסר והתעמולה לקיום מצוות באופן מכני (לשם החזרה בתשובה).

שאלה: אז אתה חושב, שכל דרכיה הקודמות של התורה צריכות להינטש ורק חוכמת הקבלה צריכה להישאר?

תשובה: אין ספק, כך זה יהיה בסופו של דבר, כי כל העולם משתוקק לתיקון, הוא מתעלה מעל החומר. תוקפן של כל הדתות ייפוג, ותישאר רק נשמה כללית מתוקנת – ה"אדם", שנמצא בדבקות עם הבורא. העולם שלנו יעלם מהתפיסה שלנו, כי הוא קיים רק בתוכנו, בתפיסה האגואיסטית שלנו. ובתכונת ההשפעה אנחנו נרגיש רק את העולם העליון. לאיש אז לא תהיה שאלה על קיום המצוות לפי הבנתך, כמו שנאמר: "כולם ידעו אותי לְמִקְּטַנָּם ועד גדולָם" (ירמיהו לא, לג).

שאלה: אסיים בהסבר לשאלותי. לדעתי, מה שמוצג באתר הלימוד שלך, הוא נפלא, עוצמתי ונחוץ. אני מבין שהרגשות הסותרים שלי הם חלק מתהליך התיקון. אני שואל שאלות אלה עם הרבה כבוד ועם מטרה להתקדמות. 

תשובה: אני מודה לך! בהצלחה להתקדמות לאמת!

4 comments

  1. לגבי וכי "איכפת לו לקב"ה אם שוחט בהמה מהעורף או מהצואר", ברור שלא איכפת לבורא המעשה אלא כל המטרה היא תיקון האגו, אבל הרי האגו של האדם מכוון אותו לשחוט באיזה אופן שנוח לו באותו רגע, ואם כך כאשר אותו אדם שוחט את הבהמה דווקא לפי הכללים הפיזיים שציווה הבורא, ולא כפי שנוח לו, מדוע זה לא נחשב תיקון האגו?

  2. גלית מיכאל

    מישהו (?) קרא לי את המחשבות?………………תודה…וערגה

  3. אסתר המלכה מהקבוצה הוירטואלית:)

    לכבוד הרב שלום,

    ברצוני לשאול אותך מדוע עד אליך כל המקובלים באשר הם הקפידו בקלה כבחמורה על עניין קיום המצוות הגשמיות?

    לא מצאתי באף כתב קבלי על כך שהדת היהודית הינה מסגרת עממית לכל היותר,

    להפך,

    מצאתי כי יש להניח תפילין גם ללא הבנה של מה שעומד מאחורי זה (אחד מכתבי הרב"ש), בעל הסולם כותב בהקדמה לתע"ס על עיון בהלכה למעשה ואפילו מהקיצור שולחן ערוך, רק בשביל לא להחטיא את עצמו……,

    אם כן היכן אנו עומדים בקיום הגשמי של המצוות?

    ברור לי שהקבלה לא תלויה בדת,

    אבל אני גם יודעת,

    שהדת היהודית החלה מהקבלה בלבד (לפחות הדת המקורית),

    אז למה אתה טוען שהיא מסגרת עממית בלבד,

    הרי גם בתקופת בית המקדש נהגו לקיים מסגרת גשמית?…..

    אני אישית חושבת, שכל הבילבול שנוצר היום בקרב אנשים לגבי הדת,

    היא מתוך עיוות הדת היהודית המקורית,

    ואין לזה קשר ובסיס לטענה שמצוות גשמיות הן רק תרבות,

    זה לא יכול להיות,

    ההפך,

    לכל אורך ההיסטוריה (חוץ מאברהם יצחק ויעקב שהיו זכי כלים…אגב, גם אברהם קיים מצוות ברית המילה, האם בגשמיות??)

    המקובלים תמיד היו השחורים החרדים ב-ל-ב-ד!

    כיצד אדוני מסביר את הפרדוקס?

  4. מדוע כל כך חשוב לך לנתץ את הדתות , מדוע שלא תנסה להשתמש בהן? בתור איש מדע , אתה בוודאי יודע שלהסיט כוח ממסלולו דרוש כח זעום לעומת נסיון לעצור את אותו הכוח?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest