דף הבית / אקטואליה / מהי אחווה ישראלית?

מהי אחווה ישראלית?

שאלה: הממשלה בדרך לסיים את דרכה, ישראל קרובה לבחירות בפעם הרביעית תוך שנתיים.  המאבק במשבר הקורונה קורע אותנו לגזרים ולמרות הפילוג ואולי בגללו, הנושא המרכזי שנקבע ליום העצמאות ה-73 הוא "אחווה ישראלית". הנושא הזה נבחר כי הוא נשען על פסוק מהתורה "כי אנשים אחים אנחנו". לפני כל הטקסים והסמלים אולי נשמע ממך קודם את ההסבר של הפסוק הזה לפי חכמת הקבלה, מה זה אומר "אחים אנחנו"?

תשובתי: אנחנו לא רואים את זה באף מקום, אבל אנחנו "אחים לצרה" כמו שאומר בעל הסולם, בגלל שמכים בנו, אנחנו בורחים מהמכות ולכן מתחברים יחד לעם. אנחנו לא אחים ולא עם לפי הרצון החופשי שלנו, אלא אך ורק בלית ברירה. אף אחד לא רוצה אותנו ולכן כשאנחנו מתחברים באיזושהי צורה אז יש לנו יותר סיכוי להינצל מהשמדה.

לכן כל המילים היפות שלוקחים מהתורה ומדביקים אותם לקבוצת אנשים שרוצה לקרוא לעצמה "עם ישראל" זה לגמרי לא אמת. לכן כולם גם מרגישים שעם ישראל שייך לעקרונות, למטרה, שלא יכול להיות שהעם הזה קיים כמו כל יתר העמים.  אנחנו רואים שרק לפי זה אנחנו בונים לעצמנו מקלט. זה מראה לנו עוד יותר עד כמה אנחנו לא אחים אלא חשוב לנו רק האם המקום הזה בטוח יותר מאמריקה, מאוסטרליה או מאיזה מקום אחר. ואם אני מרגיש שיש מקום יותר בטוח, אז אני כל הזמן חושב איך לעבור לשם. זאת אומרת אני חי עם אנשים אחרים אך ורק כי הם מגלים כמוני שאנחנו צריכים מקלט.

וכל עוד נחשוב כך, ונתקרב לזה רק מחוסר ברירה, אז נהיה "אחים לצרה", וזו תהיה התוצאה. אני לא חושב שיש לנו בעיה מלבד הגדרה מה זה בדיוק "עם ישראל", "ארץ ישראל", איך להיות מחוברים? באיזו צורה עלינו להתחבר אחרת מכל עם אחר? כי בכל אומה אחרת יש לאנשים קשר טבעי, אבא ואימא שפעם ייצבו את הקבוצה הזאת, את העם הזה, נניח איטלקים, רומאים, רומנים, וכולי, ואילו עם ישראל זה אוסף של כל מיני עמים, שבטים, חלקים שונים מבבל שהצטרפו לאברהם לפי אידיאולוגיה.

אנחנו לא עם כמו כל העמים, ולכן אנחנו לא מצליחים לבנות עם ומדינה כמו כולם. כמה שאנחנו מנסים, עם כל השכל, הרגש והכסף, זה לא הולך. אלא בלית ברירה אנחנו רוצים להגן על עצמנו ולכן אנחנו מחזיקים, אבל ברגע שכל הלחץ החיצוני מהשכנים שלנו, ובכלל מכל העולם יעלם, מיד נפרוץ לכל הכיוונים.

 

מתוך ישיבת כתבים, 17.12.2020

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest