מד הרצונות

הזוהר מתאר בשפה אלגורית את כל תהליך התפתחותנו הרוחנית. הרי הוא אינו יכול להסביר לי שום דבר מהעולם הרוחני, מפני שאינני נמצא בו. בעולם הרוחני יש רק כוחות. ולכן, אם אינני מרגיש את הכוחות הללו, אינני נמצא בהם ואינני עובד איתם, אז אינני מסוגל להתקשר עם החומר הרוחני הזה.

את העולם הגשמי אני מכיר היטב, ואילו ברוחניות אינני מכיר כלום. אז כיצד אני יכול לעבור מהגשמיות לרוחניות? לכן המקובלים לוקחים את המילים של העולם הזה, ובעזרתן מצביעים על העולם הרוחני. ועלינו לנסות לראות את העולם הרוחני מאחורי המילים של העולם שלנו. על ידי המאמצים הללו, אנחנו מנסים להתקרב אל העולם הרוחני. על מה מרמז הזוהר במילים: כלב, אריה, קרבנות, ישראל? – אלה מילים מהעולם הזה, אך המשמעות שלהן שונה לגמרי. המאמצים שלנו להבין את משמעותן האמיתית של המילים הללו, בעצם מצילים אותנו, מעלים אותנו למדרגה הבאה. ולכן, בכל פעם עליי לדאוג רק כיצד אני משתוקק למטרה, ולזכור תמיד שהספר מדבר על העולם הרוחני, על מצבי הרוחני שאני חייב לגלות: "מה עומד מאחורי המילים הללו?"

כפי שכתוב בהקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות קנ"ה: "אלא מתוך החשק והרצון החזק, להבין מה שלומדים, מעוררים עליהם את האורות המקיפים את נשמתם". אנחנו מעוררים אור גדול מאוד, כוח עצום שגלום בספרים הללו, והכוח הזה מתקן אותנו.

ואז אנחנו מגלים פתאום ש"כלב" הוא קליפה, הרצון לקבל שלנו, שבינתיים אינו ניתן לתיקון. "קורבנות" הם אותם הרצונות שאנחנו יכולים לעבד בעזרת פעולות שונות, כדי להשתמש בהם בצורה של: לקבל על מנת להשפיע, כלומר לטובת הזולת.

מכאן נובע שיש בנו "ישראל" (ישר – אל), שהם הרצונות שמשתוקקים להגיע להשפעה. יש "קורבנות", הרצונות שצריך להעלות, ועל חשבונם להתקרב להשפעה (המילה "קורבן" באה מהמילה "קרוב"). וישנה ה"קליפה", הרצונות שצריכים להרחיק מהשימוש.

בזכות כל הפעולות הללו שעליהן מספר הזוהר, ישראל מגיעים אל הבורא שהם משתוקקים אליו, והבורא (תכונת ההשפעה) מתגלה לנבראיו. אך כיצד אני מבדיל בין כל הרצונות הללו? – דווקא בחיבור עם הנשמות האחרות, חבריי בקבוצה. כיצד אני בוחר מכל האפשרויות שלי מה לשימוש ומה לא? יש לי מבחר שלם: כל החיים. אני לוקח לחיים שלי את הנחוץ לקיום, ואת כל השאר אני מחלק: מה יכול להיות מועיל לקשר שלי עם הקבוצה ומה אינו יכול להיות מועיל.

מה שמועיל הוא ה"קורבנות", הרצונות שבעזרתם אני מתקרב לחברים על מנת לעלות. ואילו אותם הרצונות שבעזרתם אינני יכול להתקרב לחברים, נקראים "קליפה", ועליי לזרוק אותם ולא להשתמש בהם. וכך בכל רגע. המטרה שלי היא להתחבר עם הקבוצה, שבתוכה, בחיבור עם החברים, אגלה את תכונת ההשפעה, את הבורא.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 18.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הזוהר – סיפור על חיי הנשמה הכללית
לראות שורשים עליונים דרך הענפים
מה עומד מאחורי כל מילה בספר הזוהר

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/0wIam

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest