דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מדרגות העבודה הרוחנית

מדרגות העבודה הרוחנית

"וידבר ה' אל משה לאמר: ואת הלוים תדבר ואמרת אלהם כי תקחו מאת בני ישראל את המעשר אשר נתתי לכם מאתם בנחלתכם והרמתם ממנו תרומת ה' מעשר מן המעשר: ונחשב לכם תרומתכם כדגן מן הגרן וכמלאה מן היקב: כן תרימו גם אתם תרומת ה' מכל מעשרתיכם אשר תקחו מאת בני ישראל ונתתם ממנו את תרומת ה' לאהרן הכהן: מכל מתנתיכם תרימו את תרומת ה' מכל חלבו את מקדשו ממנו" (קרח, י"ח, כ"ה-כ"ט).

"מכל חלבו את מקדשו ממנו", מדובר על מאה או שתי מאיות מהמעשר הכללי. השאלה על המעשר מבוררת בהרבה מסכתות בתלמוד, מפני שמדובר על חשבון אותו האדם צריך לבצע ברצונות שלו, בהשוואתם עם תכונות ההשפעה של הבוראלכן בזמן התיקון של הרצונות שלי, אני צריך להבדיל אותם מאותן המדרגות שאיתן יכול לעבוד: להשפיע על מנת להשפיע, כך שאני דוחה מעצמי ומעביר לאחרים.

ישנן מדרגות שאני יכול לקבל, אבל בצורה שכביכול אני מבצע השפעה לאחרים. למשל, כשכל החיים שלי מוקדשים לתכונות השפעה, אז אפילו אם אני מקבל משהו לצורך הקיום שלי, זו אינה נחשבת קבלה. כאן נלקחות בחשבון הרבה מאוד דקויות. בתורה מדובר על תיקון במדרגות דומם, צומח, חי ומדבר. בעולם שלנו, תיקון בשלושת המדרגות הראשונות קשור לעבודות חקלאות, צומח ובעלי חיים. ואילו בעבודה הרוחנית כל שלוש המדרגות האלה נמצאות בתוך כל אחד מאיתנו ובכולנו יחד, בנשמה הכללית שלנו. ואילו המדרגה הרביעית, זו מדרגת "האדם", אליה כבר שייכים מושגים כמו: עבדים, גרים, עם ישראל, לוויים, כוהנים, וכל שיתוף הפעולה ההדדי ביניהם.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 3.6.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest